Apple lanserar 16 tums Macbook Pro

Från sajten:
Apple lanserar 16 tums Macbook Pro | Teknikveckan


image

Apple har precis lanserat en 16 tums MacBook Pro

Det som länge misstänkts är att sorgekanterna nu är borta för att få plats med en skärm på hela 16″

Skärm: skärmen har en upplösning på 3072×1920, 226 ppi med nära 6 miljoner pixlar och är enligt Apple en P3 wide color gamut Retina display.

Tangentbord: Även tangentbordet är uppdaterat till ett nytt Magic Keyboard med scissor-mekanism istället för Apples tidigare butterfly-mekanism. Datorn är även utrustad med en fysisk esc-knapp istället för en på Touch Baren.

Lagring: Datorn går att få med allt mellan 512GB till 8TB SSD

Minne: 16 – 64GB RAM

Processor: kommer med 6-core i7 till 8-core i9 processorer med Turbo boost upp till 5,0GHz vilket kommer ge upp till 2.1 gånger snabbare prestanda än vad quad-core 15″ MacBook Pro gav.

Grafik: AMD Radeon Pro 5000M series graphics, den första med 7nm diskret mobile GPU. Tillsammans med GDDR6 videominne och 8 VRAM som tillägg. Med standardkonfigureringen kommer det bli 2.1 snabbare än tidigare standardkonfigurering. Med den mest maxade konfigurationen så blir det hela 80% snabbare än tidigare toppmodell.

Batteri: batteriet är på 100Wh, det största batteriet Apple har i en dator i dag och det är också det största batteriet du får lov att ta med dig in på flygplan i USA. Laddaren är på 96W vilket är mer kraftfullt än 15 tummarnas 87W laddare

Apple beskriver det så här:

“Our pro customers tell us they want their next MacBook Pro to have a larger display, blazing-fast performance, the biggest battery possible, the best notebook keyboard ever, awesome speakers and massive amounts of storage, and the 16-inch MacBook Pro delivers all of that and more,” said Tom Boger, Apple’s senior director of Mac and iPad Product Marketing. “With its brilliant 16-inch Retina display, 8-core processors, next-gen pro graphics, even better thermal design, new Magic Keyboard, six-speaker sound system, 100Wh battery, up to 8TB of storage and 64GB of fast memory, the 16-inch MacBook Pro is the world’s best pro notebook.”

Datorn kommer även med Apples T2 Security Chip

Priset: Datorn börjar på 29999kr

Apple meddelade samtidigt som de lanserade datorn att den efterlängtade Mac Pro med Apples nya skärm kommer komma under december månad

Här kommer en genomgång av datorn som Marques Brownlee gjort.

Här kommer en från iJustine:

1 gillning

O priset …

Är väl samma som 15"? Inte trodde du väl det skulle bli billigare? :slight_smile:

2 gillningar

Start på 29 / trodde de skulle bli dyrare ja … :man_shrugging:t2:,- typ 35- …

Så jäkla prisvärt! Min två år gamla MBP 15" kostade 10.000 mer än vad denna gör, och då är det i princip samma specar som denna grundmodellen. :smiley:

Bara det nya tangentbordet – och framförallt piltangenternas placering – gör att jag kommer köpa denna!

:partying_face:

1 gillning

Escape!!!

1 gillning

6 eller 8 kärnor va? Annars är dom lite snåla att skicka med så gamla processorer :smiley:

:shushing_face: jag har en gammal dator med kasst tangentbord

(Annars kommer jag aldrig kunna motivera ett nytt köp av datorn)

2 gillningar

Säkert 2 år gammal …?? :innocent:

@Marcus_Attefors fick ju köpa nått jox från kickstarter. Då borde du få en 16-tummare :wink:

Same same - ta 2 , springnota till @Esse

Hatar att Apple på bara en sekund kan få ens dator att kännas så gammal!!

3 gillningar

Nu har jag ju bara 32GB RAM, att jag ens kan visa mig på stan är ett under.

1 gillning

Jag ser fram emot 14-tummaren med samma formfaktor! :grinning:

1 gillning

Feck, den kvalar in som jobbdator (under 23k ex.moms) synd bara att man har en MacBook Air retina som är mindre än ett år gammal.

VARFÖR kan de inte sättai bra grafikkort i dessa?!. Man betalar 30k för en grym dator…MED SKIT GRAFIKKORT!!!

2 gillningar

Då kan de ju inte sälja egpu för brutala överpriser :slight_smile:

1 gillning

Precis! Sweet! Sa ju det! :hugs: (Letar gammalt inlägg)

1 gillning

Detta kommer nog bli Apples mest sålda bärbara ändå…

Specar är inte allt.
Som min gamla PC-kompis sa: “När han kom med sin gamla iMac (underspecad) och spelade med oss andra, så var det ändå runt hans maskin alla samlades. För det var snyggast grafik där.”

hahaha true :slight_smile: