Apple kräver inte längre godkännande om priset på en prenumeration i App Store höjs

Från sajten:
image

Prenumerationstjänster med återkommande betalningar är nog varje app-utvecklares stora dröm och Apple har ändrat sina regler hur prenumerationstjänster fungerar.

Om du har prenumererat på en app i App Store så har du tidigare fått en notis om utvecklaren höjer priset och du måste då även godkänna höjningen innan app-utvecklaren kan ta mer betalt. Apple har nu ändrat sina App Store-regler så det inte längre krävs ett godkännande från användaren. Det kommer dock fortfarande en notis om att priset har höjts men det krävs inget godkännande. Anledningen till ändringen är enligt Apple att de inte vill att de som tillhandahåller tjänsten inte ska förlora kunder för att meddelandet om godkännande har missats.

Utvecklare kan dock bara höja priset en gång per år utan användarens godkännande, görs det fler gånger så kommer användaren , precis som innan få godkänna höjningen.

Via The Verge

2 gillningar

Hur går den här ändringen ihop med svensk lag? Har inte kollat upp det nyligen men jag har för mig att företag måste informera om prisändringar i god tid och motivera varför de höjer priset.

Informerar gör de ju fortfarande med denna ändring, skillnaden är att kunden inte aktivt måste ta beslut. Så finns det väl redan flera aktörer som gör på svenska marknaden? Typ operatörer osv?

Ja man brukar väl bara få information om höjningen och att om man inte godkänner den så får man säga upp sin prenumeration.

2 gillningar

Jo, men får de plats att informera om varför de höjer priset i notisen? Prishöjningar måste vara motiverade.

Säkert en »läs mer«-knapp eller liknande skulle jag tro.

1 gillning