Apple Account Card – eller Apple-konto i appen Plånbok som det kallas på svenska – ser nu ut att vara på väg till Sverige och en rad andra länder.
Rapporter har börjat ramla in att Apple Account Card nu går att lägga till i Wallet. Bland de länder som nämns finns bland annat Storbritannien, Schweiz, Spanien, Italien, Nederländerna – och det avlånga Sverige. Det innebär att den som har pengar på sitt Apple-konto nu kan se saldot direkt i Wallet, samt lösa in Apple-presentkort eller sätta in pengar på kontot. Saldo kan sedan användas för att köpa produkter, tillbehör, appar, spel, prenumerationer och annat digitalt innehåll.
Apple har ännu inte officiellt bekräftat att funktionen är tillgänglig, men flera användare i de ovan nämnda länderna rapporterar att kortet har börjat dyka upp. För att lägga till sitt Apple-konto i Wallet öppnar man appen, trycker på plustecknet och väljer Lägg till Apple-konto. Vi testade själva – utan resultat – men det är kanske bara en tidsfråga innan det dyker upp även här.
Det mest intressanta i sammanhanget är om det blir samma cashback på 2 % som för Apple kortet i USA. Jag tvivlar på det dock. Utan cashback är kortet knappast intressant.
Ja, men detta gäller alltså inte kreditkortet Apple Card, utan bara saldot på ditt Apple-konto, alltså det du kan fylla på med presenkort och direktinbetalningar och sedan bara använda i App Store eller Apple-butiker. Och nyheten skulle vara att du nu kan se det saldot direkt i plånboks-appen.
Enda användning jag kan se för att fylla på sitt eget Apple-konto är väl om man ingår i familjedelning och inte vill belasta familjesamordnarens betalningsmetod utan stå för sina egna apple-inköp.
Jag vet inte om det över huvud taget är en nyhet, åtminstone har det gått att göra liknande tidigare. Jag har sedan länge ett ”App Store & iTunes-pass” i Wallet. Som synes noll kr på det.
Vet inte hur länge jag haft det, klickar jag på info står det att det uppdaterades senast sept 2024. Sedan dess har jag ändrat epostadress på mitt Apple konto och det nya @icloud-namnet syns när jag följer länken för att fylla på kontot, så jag antar att det funkar.