Apple kommer tvingas ge upp monopolet i App Store

Från sajten:
image

Det är många som varit på Apple om att de har för mycket makt i App Store och EU har försökt att sätta stopp för monopolet under en väldigt lång tid.

Nu ser det ut som att allt tjat gjort verkan och att det kommer förändringar i framtiden. Apple är inte ensamma om att vara under lupp, Google sitter i samma sits och behöver se över Google Play. Enligt Bloomberg arbetar Apple redan på en lösning för köp utanför App Store.

Vilket i sig skulle innebära att vi kan ladda ned appar direkt från tillverkaren och att tillverkaren slipper ge 30% till Apple. Det tycks heller inte bara gälla tillverkare, utan att de även tänker låta tredjepartsbutiker sälja direkt till deras användare.

Förändringarna tvingas naturligtvis fram av EU-lagar och Digital Markets Act, som jobbar för att villkoren för alla utvecklare skall vara lika.

Via: Bloomberg.

1 gillning

Så länge det blir frivilligt att installera dessa tredjepartsaffärer. Jag har aldrig gillat EU och än mindre de senaste åren. #swexit

2 gillningar

Ja, mardrömmen är om vi går tillbaka till förinstallerade appar när man köper en mobil från en viss butik.

Så länge detta är något man måste slå på och man får skylla sig själv är det ok.

7 gillningar

Det är så jäkla märkligt.

Jag bygger en superbra online-butik för att sälja och supporta tredjepartstillverkare. Självklart tar jag en del av kakan för att tjäna pengar.

Jag straffas sedan för att jag har gjort detta.

??? :thinking:

2 gillningar

Påverkar det här säkerheten och ens tillit till appar tro?

2 gillningar

Konkurrens kanske gör den "superbra onlinebutiken" ännu bättre?

Att bryta monopol är väl bra för oss konsumenter, förstår inte varför vi ska försvara stora företag som tjänar grova pengar på oss.

1 gillning

Ja, ju fler servrar desto sämre. Får hoppas att allt måste gå via apple iaf, innan någon app godkänns och någon sorts verifkation att det är just den app versionen/build man laddar ner (fast från annan butik)

Tror Apple hade tjänat mer på att sänka % avgiften så de hade fått behålla ensamrätten och sluppit shit-stormen kring det. Men det kanske samtidigt hade varit oundviklig att det iaf hade blivt en fråga om monopol.

Blir det olika utbud kanske det kan göra iOS större/bättre. men för egen del har jag valt Apple Store och Apple just pga säkerheten, och iom det blir så stabilt och bra

1 gillning

Apple har ju dock i många avseende förvaltat App Store på ett egoistiskt sätt och alltid tänkt på sig själva i första hand och konsumenter och utvecklare i andra hand.
I Apples ögon ska folk vara glada att dom får vara på och handla i App Store utan att någonsin får vara kritiska.
Dom kunde gjort många andra vägval istället för att alltid tänka på att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Sedan om man läser ordenligt kommer det fortfarande gå att köra på som vanligt med endast App Store.
Det kommer ju vara frivilligt om man vill ladda ner andra appar från annat håll.

7 gillningar

Ja, självklart. Konkurrens är bra!
Men det känns så jäkla märkligt bara. Jag är själv egenföretagare och även om jag naturligtvis aldrig kommer att hamna i en monopolsituation, så väcks ju tanken "Är det någon mening att göra det här till den bästa produkten som finns?".

1 gillning

Blir säkert någon pop-up, du lämnar nu "App Store" och laddar ner appar från trejdepart, vi kan ej säkerställa (om de nu inte hittar något sätt att göra det) dessa appars säkert osv.

Det blir en on device check i en sandbox (med ett nytt chip). Uppfyller den inte Apples guidelines och appkrav så installeras den inte. :slight_smile:

Kul att de tycks öppna upp NFC.
Det var verkligen på tiden!

1 gillning

Bara se upp vems ärende några av er springer.

Det som är bra för Daniel Ek och Tim Sweeney är nödvändigtvis inte bra för er.

2 gillningar
1 gillning

Tjänar inga pengar om du slutar handla. Det är väl inte under tvång eller.......

Snart kanske det är dags.....

2 gillningar

Måste vara på plats senast april -24 om jag inte minns fel, så börjar väl bli dags snart.

Ja man får se hur det utfaller. De kanske gör det krångligt med många steg med att sidoladda en app även om de uppfyller lagkraven, då tror jag inte den vanliga normalanvädaren ids engagera sig med det.

Bara hoppas på att det blir samma "hårda" regler, att Appen gör vad den utger sig för att göra osv. Vill inte få in något skit i min iPhone.

App Store kommer med säkert finnas kvar som idag. Men vill du ta risken att ladda ner vid sidan av finns möjligheten.

1 gillning