Apple utforskar idén om att visa sökannonser i Apple Kartor-appen, enligt Bloombergs Mark Gurman.
Redan 2022 rapporterade Mark Gurman om att Apple hade påbörjat arbetet med att integrera annonser i Apple Kartor. Den gången valde Apple att inte gå vidare med den idén, men nu uppger Gurman att Apple återigen överväger detta.
Om Apple går vidare med planerna kommer annonserna sannolikt inte att vara traditionella bannerannonser, utan snarare sponsrade sökresultat. Till exempel så skulle en restaurang kunna betala för att synas högst upp när användare söker efter hamburgare eller pommes frites. Liknande annonser finns redan i andra karttjänster, som Google Maps, Waze och Yelp.
Inte för att jag använder Apple Maps, men detta är ju en olycklg utveckling. När man ska kolla restauranger i en ny stad är det väldigt svårt att lita på den data man får från t ex Google Maps. Nästan alla restauranger har betyg mellan 4,0-4,5 oavsett kvalitet.
Apple borde hålla sig långt borta från annonsträsket förutom möjligen i en framtida egen söktjänst. En annan sak är App Store – det finns inte ett endaste scenarior där "sponsrade resultat" är till användarens fördel.
Sponsrade resultat är ett gissel. Jag förstår det från ett business-perspektiv men speciellt som dom är så dåligt markerade blir det aldrig bra för användaren. Google brukade funka men nu är halva förstasidan sponsrade resultat. Likadant på Amazon och typ Yelp.