Under 2016 införde Apple annonser i App Store och enligt Mark Gurman kan Apple ta annonserna vidare in i appar så som Podcaster, Böcker och Kartor.
I sitt senaste nyhetsbrev berättar Mark Gurman att Apple funderar på att släppa in annonser i sina egna appar för att fylla pengapåsen lite till. Till exempel så skulle vi kunna få annonser i kart-appen från butiker och restauranger som är i närheten av där vi befinner oss. Men även i Böcker och Podcaster kan annonsörer eventuellt köpa lite utrymme. Interna tester för annonser pågår i skrivande stund enligt Gurman och om de blir verklighet återstår att se.
Apple TV+ kan även bli lite billigare framöver för den som orkar kika på reklam meddelar Gurman. Detta verkar vara hett bland streamingtjänsterna just nu och både Netflix och Disney arbetar fram reklambaserade abonnemang som blir lite billigare.
Om jag nu bara visste om det är bra eller dåligt med pinjenötter... All reklam är ju i grunden av ondo. Men jag har inte reagerat negativt på reklam i andras kartor och navigatorer.
I waze har reklamen faktiskt hjälpt mig och mina hungriga barn, vi var ute och körde och sen stannade vi ett rödljus. Då dök det upp reklam om en hamburgerestaurang och det var bara att klicka så ändrade den destinationen dit och vips så blev barn och gubbe mätta.
Jag har också använt den så. Samtidigt gnager ju misstanken om att man då får en dålig restaurang. Men ibland är ju enkelheten att föredra framför perfektion och timmars av research..
Får en känsla av att det är början på förfallet… anledningen till att betala ”premium” för Apple har för mig (delvis) varit att slippa sånthär.
En av de största anledningarna är för mig integritet eller åtminstone känslan av att ha lite av den kvar och med riktad reklam så kommer den känslan att minska.
Det är bitter och strävt.
I begränsad och kontrollerad form kan det passa men det lämnar alltid en bitter och sträv eftersmak som måste kompenseras med en sötare smak.
Jag har faktiskt inga problem med att de framhäver sponsrade butiker och restauranger i Kartor-appen. Detta under förutsättning att det görs integritetsvärnande och utan att spåra användare. Böcker-appen är, i min mening, ändå oanvändbar eftersom Apple inte säljer böcker utan bara långtidshyr rätten till att visa böckerna i Apples egna och begränsande appar.
Japp, det finns nog ingen på Apple som säger "Nej det här är inte bra för den totala användarupplevelsen vilket är viktigt att sköta för annars kan vi börja tappa kunder i förlängningen".
Bara ekonomer med olika ansvarsområden som premieras direkt och indirekt genom att öka intäkterna överallt.