Apple kan släppa en MacBook Pro med pekskärm 2025

Från sajten:
image

Vi får hoppas att skärmen har stöd för andra generationens Apple Pencil och inte första.

Apple ska arbeta på en framtida Mac-dator med pekskärm enligt källor till Bloomberg. Cupertino-jätten ska ha färdiga prototyper med pekskärm och kan planera ett släpp inom ett par år. Det är i tidigt stadie men det ryktas om att MacBook Pro ska gå över till OLED-skärmar med pekskärm. Det skulle kunna förenkla i kreativt arbete så som bildredigering eller grafisk design.

Intervju från 2016


Det är viktigt att poängtera att detta fortfarande bara är ett rykte
och Apple har tidigare bekräftat att de en gång i tiden skrotade planer på en Mac med pekskärm efter ha lekt med fungerande prototyper. Men om det visar sig vara sant skulle Apple komma ikapp konkurrerande tillverkare som sedan länge erbjudit datorer med pekskärmar. Frågan är vad det skulle innebära för iPad?

Via: The Verge

Grejen med touch skärmar
är att man vet inte att man saknar det förrän man inte har det.

Vet inte hur många gånger jag kladdar på min Macbook air skärm för jag glömmer den inte har touch.

Har den inte stöd för Apple Pencil är det inte värt det kan jag tycka.

2 gillningar

Skulle bli galen. Ser jag minsta fingeravtryck är jag framme med putsduken.

4 gillningar

Då får du ha apple putsduk framme och redo.

Hur gör du på bilens skärm?. Har du en pekpenna redo?

Har ögonen på vägen.

En sorglig ursäkt till putsduk.

Ska man peka på något som visas på skärmen använder man nageln, allt annat är förbjudet.

1 gillning

Om man inte har en Fold då.. :grimacing::joy:

Grejen med touch skärm på en dataor är att det är helt värdelöst. Hade en sådan bärbar windowsmaskin 2016. Man kunde vända skärmen helt och få en "platta" också.

Grejen är att det blir inte bra.

När man sitter med den framför sig på bordet så skall man hålla armen utsträkt och peta på skärmen. Det gör man inte särdeles ofta då det är jobbigt och bakvänt.

Samma med en platta som är dubbelt så tjock och tung som en iPad, det blir bara fel.

1 gillning

För mig är touchskärmar i en bil ett knasigt koncept. Dels är skärmarna alltid nerkladdade och dels så är det i princip omöjligt att försöka hitta rätt med fingret på skärmen samtidigt som man kör.

I bilar skall det vara fysiska knappar och vred för föraren. Touchskärmen kan man ha till barnen i baksätet.

2 gillningar

Alla bilar har inte samma UI, du har haft otur att köra bilar med ett dåligt UI.

2 gillningar

Det är inte så mycket uit som att det är besvärligt att hålla ut armen och försöka hitta av rätt ikon/meny att trycka på eller dra på en slider, samtidigt som bilen skumpar och far.
Jag tycker att det krävs mycket mer uppmärksamhet för mig att försöka hitta rätt med fingret på skärmen än vad som behövs för att trycka/vrida på en fysisk knapp, som jag faktiskt kan känna mig fram till utan att behöva flytta blicken från vägen.

Har en Chromebook med pekskärm, inget man använder flitigt men till play/pause och sånna enkla kommandon är det grymt smidigt till.

UI/ergonomi då.
Förstår vad du menar. :slight_smile:

1 gillning

Vi har kanske hamnat lite off-topic men jag håller helt med. Förstår poängen med flexibiliteten som pekskärmar ger men ergonomin är oerhört dålig. Kör Mazda sen typ fyra år sen och när jag köpte den och insåg att dom stänger av pekskärmen och man måste navigera med deras 'multicommander' så tänkte jag att det var svindumt men vande mig rätt snabbt. Sen hade jag en Volvo V60 hyrbil häromsistens och saknade multicommandern som tusan för det är mycket enklare än att hålla ut armen och hitta rätt på pekskärmen.

1 gillning