Apple jobbar på SportsKit till iOS och tvOS

Från sajten:
image

Kod i Apples senaste betaversion av iOS visar på ett ramverk som de kallar för SportsKit

Apple tillhandahåller ett antal ”kitramverk” för att göra det möjligt för tredjepartsutvecklare att utöka Apple-tjänster. Det är 9to5mac som upptäckt ett nytt kitramverk under namnet SportsKit som skall fungera till iOS och tvOS. Ramverket ska koppla ihop Siri, Apple TV appen och Hemskärmens Widgets.

Att Apple ökar sitt fokus till allt fler områden har knappast undgått någon och sport är ett som Apple i och med sin tv satsning fått mer kompetens inom. Från iOS 15.2 har 9to5mac hittat kod på ett privat ramverk i systemet. Att ramverket är privat betyder att det inte kommer vara tillgängligt för alla utvecklare. Det har tidigare funnits rykten om att Apple själva kommer att göra en större satsning på att leverera sport på Apple TV+. Detta tillsammans kan möjligen innebära att Apple gör en satsning på att knyta allt fler sporttjänster och avtal till sig.

9to5mac lyckades få hemskärmens widget att visa sportresultat live. Men mycket mer än så vet vi inte om SportsKit. Siri har länge kunnat visa sportresultat på skärmen när vi frågar henne och det här kan vara en förlängning av den funktionen som nu letar sig vidare till resten av iOS och tvOS.

Källa: 9to5mac

2 gillningar

Sportbubblan bockar och bugar.

1 gillning

och vi som ogillar både Apple och sport kunde inte bry oss mindre. :grinning:

Ni får ju en anledning till att inte gilla Apple. :wink:

1 gillning

Om ni ”inte ogillar” Apple och sport så är det väl en glad nyhet :slight_smile:

Hence dubbel negation.

2 gillningar

ändrat nu =)

Du bryr dig tillräckligt för att kommentera.:joy:

1 gillning

Och tillräckligt mycket för att redigera inlägget…

Mitt inlägg mar mest menat som ett skämt.
Apple bryr jag mig en hel del on, blir irriterad på det mesta jag läser. :scream:

1 gillning

Kan bli spännande. Rimligen kommer dom fokusera på amerikanska ligor till en början. Vilket inte stör mig eftersom jag noggrant följer NHL och NFL, men man undrar ju hur dom kommer göra med sporter som NFL som har rättigheter delade mellan flera kanaler. Andra kan dom ju koppla till respektive kanal, ESPN, NBC Sports eller specialkanaler som F1 PRO.

Det går ett rykte om att Apple kanske ska köpa rättigheterna till söndagsmatcherna i NFL

NHL lär inte Apple få några rättigheter till här i Norden på länge. Viaplay har rättigheterna till 2026, vilket är värdelöst för oss som gärna skulle skaffa NHL.TV.

Ja, jag kanske tänkte helt fel. NFL har ju tidigare sålt Monday Night Football och Thursday Night football separat från Fox, CBS etc. Har för mig att Yahoo streamade någon av dom live gratis ett tag.

Svårt det där med rättigheter. För mig funkar Viaplay bra eftersom jag följer F1, NHL och NFL, men följer man bara en sport är det ju svindyrt. Jag tycker de svenska kommentatorerna är bra både för hockey och F1 medan NFL lämnar en del i övrigt att önska även om dom blivit bättre de senaste åren, men personligen tar jag gärna amerikanska kommentatorer för NHL/NFL och brittiska för F1.

Anledningen till att jag skulle föredra NHL.TV är att de har betydligt bättre app för iPhone och iPad och bättre videokvalitet än Viaplay.

Vi får inte ens NHL-appen här för att Viaplay har rättigheterna.

Ja, Viaplay appen lämnar en del att önska. För mig kraschar den titt som tätt på AppleTV:n men är stabilare på iPad:en.