Apple inför förändringar för webbläsare, standardappar och appborttagning i EU

Från sajten:
image

EU har sina klor i Apple och det är både på gott och ont och idag berättar Apple att användare i EU kommer att införa flera förändringar för iOS- och iPadOS-användare inom EU.

Innan året är slut så kommer användare i EU få en ny sektion i inställningar på sin iPhone och iPad där det kommer gå att ställa in standardappar. Utöver de alternativ vi idag har på standardappar kommer användare även kunna ställa in standardappar för samtal, meddelanden, tangentbord och vilken lösenordshanterare man vill ha.

Användare i EU kommer även kunna ta bort fler inbyggda appar så som App Store, Meddelanden, Bilder, Kamera och Safari. Samtliga ändringar är ett resultat av krav från EU:s Digital Markets Act.

Källa: Apple

Undrar hur man laddar ner App Store igen när man har raderat den. :thinking:

1 gillning

Enkelt! Apple öppnar en tredjepartsbutik som bara innehåller App Store sen är cirkeln sluten haha.

1 gillning

Installeras via Inställningar läste jag på annat håll

1 gillning

Snart får man byta till Android för att slippa välja saker i tid och otid.

Undrar hur mycket tid Apple måste lägga på detta pga EU, och vilken cool innovation de kunde gjort istället med tiden.

Det är nog galet många timmar!

Intressanta nyheter!

Kan det betyda att kameraappen kan länkas till Google Photos istället, vore kalas :partying_face: Övriga appar låter jag vara kvar :grinning:

Men… Tänk om Inställningar-appen går att byta ut på sikt, då kan jag ladda ner en med den banbrytande nyheten att den har inställningarna sorterade i bokstavsordning :nerd_face:

Samma regler gäller även för android i EU väl, hur görs webbläsarval där?

Kom upp en ruta för att välja webbläsare så sent som i dag när jag konfigurerade en Samsunglur på jobbet.

2 gillningar

Ingen aning hur det är på Android. Min kommentar var kring hur mycket tid Apple måste ha behövt lägga på detta:

Utöver de alternativ vi idag har på standardappar kommer användare även kunna ställa in standardappar för samtal, meddelanden, tangentbord och vilken lösenordshanterare man vill ha.

Användare i EU kommer även kunna ta bort fler inbyggda appar så som App Store, Meddelanden, Bilder, Kamera och Safari.

Jo det är ju säkert många timmar! Jag menade bara att även andra tillverkare behöver förhålla sig till samma regler och också lagt tid på det. Man undrar ju om Apple ändå anser att det är ”värt” att sega sig fram till compliance :blush:

Just val av webbläsare är ju ren déjà vu från typ 15-20 år tillbaka när MS fick bakläxa kring samma fråga på Windows.

Samsung har en lista där man kan välja, så här ser min ut i luren. Kunde kanske lika bra haft en Pixel :blush: