Undertecknad har aldrig hittat någon riktig favorit bland urtavlorna till Apple Watch utan tycker att de flesta, rent krasst är rätt tråkiga. Hoppet om att Apple skall öppna en App Store för urtavlor har hållit modet uppe men det ser ut som att det inte blir verklighet den närmaste tiden.
I en intervju med två chefer på Apple, Alan Dye och Stan Ng tar en journalist på CNET upp frågan om de har några planer på att låta tredjepartsutvecklare ta fram urtavlor till Apple Watch. Alan Dye svarar att hårdvaran spelar en stor roll för att man skall se att en Apple Watch just är en Apple Watch och de tror att urtavlan spelar en väldigt stor roll i det också. Utöver detta så berättar de även att anledningen till att göra skärmen större på Apple Watch Series 7 var till stor del för att kunna göra det enklare att navigera i klockan i dess menyer. Men de ser fortsatt Apple Watch som en förlängning av iPhone och inte som en produkt som man skall sitta och använda några längre stunder.
Så hade du hoppats på urtavlor från tredjepartsutvecklare så ser det mörkt ut men vem vet, Apple har ju ändrat sin ståndpunkt förut så inget är nog skrivet i sten – hoppas vi.
Skönt, hur skulle det se ut om utvecklare kunde ändra färg på visarna eller bakgrunden? Skulle bli kaos. Apple vet vad som är bäst och här är det skönt att med tryggheten detta ger
Lite seriösare, undrar verkligen vad anledningen är på riktigt?
Haha, ja den “risken” finns ju Det är ju inte bra för businessen
Jag var helt övertygad i somras att jag skulel testa att ta klivet över till Apple med en iPhone och en Watch. Nu är ju inte urtavlan hela världen om jag inte kan byta men just denna mentalitet i stora såväl som småsaker gör att jag bara inte klarar det…än…
Jag är lite kluven. Jag skulle inte ha så mycket emot tredjepartsurtavlor men jag kan samtidigt förstå hur Apple vill bevara känslan av just Apple Watch.
Samtidigt så är den största delen av urtavlorna komplikationerna - och där kan vi göra rätt mycket. Det finns till och med en “subkultur” med Facer i App Store (Watch Faces by Facer i App Store) som bygger på att kombinera komplikationer till en “unik” urtavla
Högst på min önskelista ligger dock en analog urtavla med möjlighet till ett foto i bakgrunden. Vilket dock nog aldrig kommer att hända.
Sedan så kommer porträtt/fotourtavla med fler komplikationer än vad som är möjligt idag.
Nästa steg skulle vara att kunna ändra på visarna för California/Meridian
Det skulle räcka långt för mig !
Inte för att jag ör förtjust i denna men det går som sagt göra mer än vad jag först trodde (ska sanningen fram så tycker jag att den är ful som stryk)
Du har ju svaret i texten ovanför/nedanför.
Detta gäller ju också iPhone. När du ser en Apple enhet så skall det inte vara någon tvekan att det just är det. Det handlar ju mycket om att bygga ett varumärke.
“Alan Dye svarar att hårdvaran spelar en stor roll för att man skall se att en Apple Watch just är en Apple Watch och de tror att urtavlan spelar en väldigt stor roll i det också”
Så Apple tycker det är helt okej att användarupplevelsen blir (potentiellt) sämre så länge folk så stan ser att du har en Apple Watch? I så fall är det ju bara för Apple det är en fördel. Det här jag har så svårt för…
Jag förstår det. Men det är ju vinnande koncept för Apple. Mycket i deras framgång handlar ju om detta.
I kombination med rikigt bra prylar och ekosystem.
Finns ju få företag som har så lojala kunder som står ut med vissa brister men ändå köper. Kolla bara på MacBook Pro som fått mycket och legitim kritik under många år. Men ändå håller folk fast i sina enheter och är nu väldigt nöjda när dom nya släpptes.
Ja det är väl det, för mig är det mest frustrerande att jag köper så mycket av hela “Apple vet vad som är bäst-tänket” då det uppenbarligen ger stabila system som fungerar bra, och det är så lite som fattas för att jag skulle kunna tänka mig att testa Apple men småsaker som ibland är viktiga för mig och ibland bara är principiella gör att det skiftet aldrig blir av.
Dock har ju Apple öppnat upp, så jag ger det ett par år till och överväger det då igen
När det bara finns en enda sorts klocka att välja på så är det ju klart man inte ska få välja hur den ser ut.
Att man ens får välja bakgrund på telefonen, för det får man väl?
hårdvaran spelar en stor roll för att man skall se att en Apple Watch just är en Apple Watch
Den fyrkantiga designen avslöjar kanske att det är en Apple Watch, men knappast hårdvaran så myckat att man inte ska få välja vilken PNG-fil man vill ha som bakgrund.
Om Apple öppnar upp för andra urtavlor så är risken stor att det blir som på Garminklockorna. Många utvecklare bryr sig bara om att göra något som ser ballt ut men är riktiga energislukare, en klocka som normalt laddas en gång i veckan med Garmins urtavlor kanske bara räcker en dag eller två med tredjeparts urtavlorna som uppdaterar siffror och mätare hejvilt hela tiden.
Det skulle bli många upprörda användare om batteriet bara räcker en timme eller två, och det är Apple som får skit för det.