Det blev ett stort ståhej när specifikationerna släpptes för nya iPhone 16e, särskilt när det stod klart att telefonen saknar MagSafe. Många anser att modellen är för dyr och saknar viktiga funktioner.
Enligt Apple-representanter som talade med John Gruber kommer avsaknaden av MagSafe dock inte att vara ett problem för de flesta användare. Apple menar att målgruppen för iPhone 16e inte kommer att sakna MagSafe, eftersom deras marknadsundersökningar visar att majoriteten av användarna inte använder tekniken. Trots detta känns det som att det hade varit en bättre strategi att inkludera MagSafe för att framtidssäkra iPhone 16e. Föregångaren, iPhone SE, har inte fått ett ansiktslyft sedan 2016, och det framstår som en dumsnål kompromiss att inte inkludera MagSafe.
I det senaste avsnittet av Teknikveckans podd diskuterades det om ”e” i modellnamnet kanske står för “Enterprise”. Andra tror att det kan betyda “Economy” eller “Everyone”, men Apple har inte officiellt specificerat vad ”e” i iPhone 16e står för.
En annan förklaring kan vara att iPhone SE aldrig fick MagSafe, och därför har målgruppen för iPhone 16e heller aldrig vant sig vid att använda det – och kommer därför inte att sakna det.
Efter en vecka med iPhone 16e som min huvudtelefon saknar jag fortfarande MagSafe lika mycket som jag gjorde den första natten. Men enligt Apple-representanter laddar de flesta i målgruppen för 16e sina telefoner uteslutande med en laddningskabel och använder sällan trådlös laddning. Det skriver John Gruber på Daring Fireball.
Vad jag förstår kan man använda MagSafe-laddare om man sätter ett MagSafe-skal på 16e. Jag gissar att målgruppen uteslutande kommer att ha skal, så i det perspektivet är det ett icke-problem.
Ja, den har Qi-laddning men inga MagSafe-magneter. Det är ju lite lustigt att man valde att gå halva vägen och bara plockade bort magneterna, om det nu ändå är så att målgruppen inte är intresserad av trådlös laddning.
Jag trodde inte folk använde kabel längre. Jag har en MagSafe bordsladdare även när jag reser. Har aldrig använt min kontakt på min 15PRO utan har en silikon propp i urtaget.
Använder bara kabel, både hemma och på jobbet. Känns som att det går fortare och man behöver ändå ladda något annat, så USB-C-laddaren finns ju där. Däremot skulle jag sakna att kunna ha MagSafe-tillbehör, som en plånbok på baksidan av mobilen