Apple och EU:s Digital Markets Act (DMA) kolliderar igen – denna gång över Hot Tub, en porrapp som släppts via AltStore PAL, en alternativ appbutik.
”Vi är djupt oroade över riskerna som denna typ av appar medför, särskilt för barn”, säger en talesperson för Apple.
Företaget understryker att de aldrig skulle godkännaen sådan app i sin egen butik. AltStore beskriver den dessutom som ”den första Apple-godkända porrappen.”
EU:s Digital Markets Act (DMA) kräver att Apple tillåter alternativa appbutiker som AltStore PAL. Detta minskar Apples kontroll över appdistribution och öppnar för innehåll de annars skulle blockera. AltStore PAL hävdar att appen har genomgått Apples kontroller, men Apple betonar att detta inte innebär godkännande av innehållet.
Porrappar på iPhone – en debatt som just har börjat.
Det är väl inte Apples moral och normer som ska avgöra vad jag får installera på min iPhone? Så länge det är lagligt så låt folk bestämma själva.
Jag provade att ta ner den, var lite bökig att installera så knappast nått man bara ramlar över.
Vilka risker är det Apple ser, förutom risken att barn skulle kunna se sexuellt innehåll?
Även Safari går ju utmärkt att använda som porrapp för den som har det intresset, om det sedan sker i webbläsaren eller i en dedikerad porrapp har ju liten betydelse.
Apple har nånn konstig tanke att porr är farligt att utsättas för. Visst, det är väl väldigt personligt vad man gillar fast farligt tror jag inte att det är får någon vuxen.
Som @Peterboxy skriver så är jag mer oroad över X och Reddit där en massa skit sprids som fakenews och konspirationsteorier.
Sen appen är som en dålig version av vilken porrsida som helst, känns som syftet är att få en massa uppmärksamhet och tjäna pengar på prenumerationer, vilket de ironiskt nu får.
Allt handlar väl om att utåt vill Apple var så snälla och goda, värna om integritet och skydda de små barnen.
Men egentligen så handlar väl allt om att de är rädda att förlora inkomst i sin egen appbutik.
Notarization for iOS and iPadOS apps is a baseline review that applies to all apps, regardless of their distribution channel, focused on platform policies for security and privacy and to maintain device integrity. Through a combination of automated checks and human review, Notarization helps ensure apps are free of known malware, viruses, or other security threats, function as promised, and don’t expose users to egregious fraud.
Det stämmer. Därför kunde de lite fult påstå ”första porrappen godkänd av Apple”, vilket Apple naturligtvis inte gillade.
Attestering för iOS- och iPadOS-appar är en grundläggande granskning som gäller för alla appar, oavsett distributionskanal, med fokus på plattformspolicyer för säkerhet och integritet och att bibehålla enhetens integritet. Genom en kombination av automatiserade kontroller och mänsklig granskning hjälper attesteringen till att säkerställa att appar inte innehåller kända skadliga mjukvaror, virus eller andra säkerhetshot, och att de fungerar som utlovat och inte utsätter användare för grova bedrägeri.
Men det är inget problem med alternativa app-stores, inte så att över hälften av alla Androidtelefoner är brickade på grund av farliga appar från farliga app-stores.
Problemet är Apples inställning till valfrihet.
Sen kan man säkert hitta exempel på folk som klantat sig.
Men större problem då med farliga appar i Appels egna App-store.
Tror App-store bjudit på många miljoner fler farliga nerladdningar därifrån än alla alternativa stores tillsammans.