Apple delar video om sin funktion SharePlay

Från sajten:

Apple delar en video där de försöker belysa sin funktion SharePlay som kom med iOS 15.1.

Sedan iOS 16 finns det en funktion där det går att tillsammans med vänner lyssna på musik, titta på TV-serier och filmer direkt via meddelandeappen. Oklart om det här faktiskt är något som folk gör eller om det är något som kunde varit intressant när människor var inlåsta i sina lägenheter på grund av en pandemi.

Funktionen går att aktivera när det lyssnas eller tittas genom att antingen trycka på mer knappen eller hålla ner på innehållet. därifrån delas innehållet via SharePlay. Därefter skickas en inbjudan via meddelande och givetvis behöver alla som ska vara med i kalaset ha en prenumeration för att kunna ta del av innehållet. När det väl är ordnat går det att pausa och starta innehållet för alla användarna synkroniserat.

Via: Apple

Finns det någon playtjänst utöver Apple TV+ som har stöd för detta?

Verkar fungera i Disney+ och Viaplay också.

Jag ser inte alls tjusningen. Är kanske för gammal. Men för mig är share play en lösning som letar efter ett problem.

Tycker snarare funktionen krånglar till FaceTime osv genom att stöka till gränssnittet med onödiga knappar.

1 gillning

Jag har aldrig använt funktionen, men jag kan se två scenario framför mig. Antingen om man pratar om en tv serie, film eller låt och vill spela upp den för den man pratar med. Alternativt att man har så mycket tid att man kan tajma in det med vänner och partner och titta på film på varsitt håll samtidigt med allt vad det innebär för att kanske få känna lite samhörighet.
Men visst blir det mer klutter i OSet

Min lillasyster brukade ringa kompisar i reklampauserna och prata om vad som hänt i programmet de ser. Vi pratar sent 80-tal nu.
På samma sätt vet jag att ungdommar i dag gärna umgås uppkopplade och då både studerar, äter eller streamar något.
Så jag tror att den gruppen kommer att gilla detta.

2 gillningar

Förutsätter att TikTok och YouTube inför stöd för SharePlay.

1 gillning

TikTok och Twitch verkar ha stöd för SharePlay.