Apple Car?

Det blir väl lite typ B&O, ändrar design, hård/mjukvara och justerar prislappen rejält uppåt. Då får kanske Herr Musk lite och tänka på.

1 gillning

Kvalitén behövs iaf inte skruvas upp för att få Musken att svettas. :joy:

3 gillningar

I och för sig men KIA har ju sin K900 som “premium” och till och med “lyx” bil på den amerikanska marknaden. De har en fabrik i Georgia så de kanske gav Apple ett erbjudande de inte kunde tacka nej till. Ingen utanför projektgruppen vet ju hur Apples bil kommer att se ut och det är ju troligtvis inte som bilden i artikeln

Apple gör ju detta hela tiden med exempelvis Foxconn.
Bara att det nu ska produceras lite större saker.
“Designed by Apple in California”

2 gillningar

Ja det är möjligt. KIA lockar mig inte för 5 öre. Googlade upp deras skrytbygge, K900. Ser ut som en billig kina-kopia av Mercedes S-klass anno 2013. Men säkerligen en kanonbra bil till en rimlig kostnad.

Ju mer jag tänker på det här samarbetet, så är det inte så konstigt ändå. De tunga premium-märkena har nog svårt att se vinning i att ”låna ut” sina resurser, kompetens och sitt varumärke på detta vis. En uppstickare som KIA däremot, de har egentligen ingenting att förlora. Sedan är de antagligen mycket mer benägna att gå Apple tillmötes på diverse krav än vad exempelvis stora traditionsstarka tyskar exempelvis hade varit…

Uppstickare som har ~10% marknadsandel globalt och som funnits i över 75 år.

Det går inte att leva på gamla meriter hur länge som helst. Du vet förmodligen vem Albert Biermann och vart han jobbar sen några år tillbaka.

4 gillningar

Det är standard på Kia!:+1:t3:

1 gillning

Tja, väldigt blandning mellan bilmärken idag. BMW gör bil åt Toyota och Mercedes tog Nissan Navarro och bytte grill och ratt på den. Så blandning av tysk premium och japansk billig/medium märken.

5 gillningar

Kan för lite om Kias övre sortiment. Mina tankar baseras på mina något begränsade kunskaper.

Så här ser jag på det. Då vi inte har en aning om vad Apple vill uppnå med sin bil (förutom att tjäna pengar) så vet vi inte vilken tillverkare som passar. KIA ligger ju långt fram inom elbilsområdet och de kanske har något de utvecklar som Apple om X år vill använda. 100 000 bilar om året är ju en hel del. Skulle kanske tippa att det är hälften mot den totala försäljningen av Model 3. Vi får se :slightly_smiling_face:

Kia kan bygga bilar. Det råder det ingen tvekan om.
Är deras bilar just nu ”premium”. Kanske inte.

Men ”premium” är ju HUR man bygger en bil. Design, materialval mm.

Helt övertygad om att vilken normal biltillverkare som helst skulle kunna bygga en ”premium”-bil till Apple. Det handlar bara om pengar.

6 gillningar

Håller med dig om det fullständigt, bra inlägg :slightly_smiling_face:

1 gillning

Det jag tror kan bli spännande/utmanande är företagskulturerna mellan Apple och Kia :thinking:

Tycker det känns som ett extremt rimligt val. Ingenjörskunskapen kring att bygga bilar är högt inom KIA/Hyundai. Vad man väljer att tillverka för bilar och vilket segment man väljer att framförallt verka inom är knappast rätt måttstock. (Kolla in Genesis, deras premiumbilar som konkurrerar med Lexus i Nordamerika.)

Jag tror att det är ett mycket bättre val än någon tysk biltillverkare.

2 gillningar

Lite ny info :slightly_smiling_face:

Ännu mer info

Info? Det är väl mer rykten. :thinking:

1 gillning

Okej ursäkta, lösa rykten som tas med en nypa salt
Tack för påpekandet :blush:

1 gillning

Rubriken säger allt!:joy:

1 gillning