Apple börjar radera appar i App Store som inte uppdateras

Från sajten:
image

App Store har miljontals appar men vissa som var poppis för många år sedan har legat kvar och inte fått uppdateringar på länge och nu ska de bort.

Apple har skickat ut en varning till app-utvecklare världen över där de meddelar att de kommer börja radera appar som inte har uppdaterats på en längre tid. Utvecklarna har nu 30 dagar på sig att uppdatera sina appar om de inte ska försvinna. På bland annat Reddit har många utvecklare visat sitt missnöje då deras appar fungerar precis lika bra nu och inte har något behov av en uppdatering.

Så gissningsvis kommer vi under de 30 kommande dagarna få en hel drös med uppdateringar i våra telefoner där utvecklare mer eller mindre inte uppdaterar något alls mer än för sakens skull så deras appar inte raderas från App Store.

Via The Verge

Korkat.

Förstår inte. Är det appar för gamla os som inte används längre som ändå fungerar i ios15?

Appar som inte uppdaterats under en viss tid tas bort.

Tror och hoppas Apple kommer pudla.

Köpte en app senast i dag som inte uppdaterats på två år. :grimacing:

Jag har ett flertal appar som inte är uppdaterade för det högre formatet, mycket svart yta både upptill och nertill. Men visst dom fungerar i övrigt.

Jag skulle nog inte hämta hem en app som inte uppdaterats på två år. Mest för att den förmodligen inte håller rätt säkerhetsstandard. Och jag skulle aldrig betala för en så gammal app.

Hur blir det med de appar man har som inte uppdateras längre och inte finns kvar i Appstore, kommer man att ha dessa kvar fortfarande i sin iCloud när man t e x byter telefon och kopierar över den?

Nej, appar hämtas alltid från AppStore vid byte av enhet.

Kan man på något sätt spara en app som man har?

Det kan man men kan säkert stoppas av Apple att återinstallera när som.
Med detta t.ex. Download, Install & Back up your iOS Apps to Mac and PC | iMazing

Tackar. Laddade hem det då det kan vara bra att ha. Köpte för 2 enheter med livstids betalning men de registrerade det som obegränsat med enheter med årsbetalning. Så nu har jag skapat ett supportärende som ska bli intressant att se hur de hanterar. :joy::joy:

1 gillning

Vad är längre tid i Apple världen?

Smart, hade gjort lika för jag är lat.
Dom kör automation helt enkelt if (appupddate <= 2years) delete app :smiley:

Blir för stökigt för dom annars att hålla reda på allt.

Vårstädning är av godo. Bort med gammalt mög. :wink: