Apple är Apple och släpper mycket dyr powerbank

Från sajten:
image

När Apple släpper sitt externa MagSafe-baserade batteri till alla iPhone 12-modeller så är det ingen billig historia.

Med produkten “Extern MagSafe-batteri” släpper Apple ett externt batteri som genom MagSafe-magneten sätts fast på baksidan. Priset landar på 1 195 kronor vilket kan tyckas vara en smula saftigt för en powerbank. Men det beror förstås på hur många wattimmar den kan leverera till din iPhone 12.

Apple Magsafebatteri

Det är inget som Apple stoltserar med på produktsidan, det nämns faktiskt inte alls, men genom att förstora upp ena produktbilden kan vi se att den innehåller 11,13 Wh. En iPhone 12 har ett batteri på 10,4 Wh.

Det ger 107 kr per Wh, att jämföra med exempelvis Snap+ juice pack mini på 18,5 Wh från Mophie för 499 kronor eller 27 kr per Wh.

Varför skriver vi Wh i stället för mAh?

I de flesta fall används mAh som står för milliamperetimme inom konsumentteknik. Inom bilvärlden mäts dock batterierna i Wh som står för wattimmar. Gärna med ett kilo framför så det blir kWh (kilowattimmar), annars kommer vi inte långt.

Detta för att milliamperetimme (mAh) kan vara lite vanskligt. Det märks tydlig i Apples senaste batteri. Det är nämligen på 1460 mAh och 11,13 Wh. En iPhone 12 å sin sida har 2815 mAh. Vän av ordning skulle hävda att det är tokigt att släppa ett batteri som inte bara har en hög kostnad utan även en mycket låg kapacitet. Men tittar vi på wattimmar i stället är det alltså 11,13 Wh vilket helt plötsligt är högre kapacitet än iPhone 12.

Detta då Apple använder två battericeller i stället för en. För att räkna ut watimmar räknar vi nämligen (mAh)*(V)/1000 = (Wh). Lithiumbatterier har runt 3,7 volt per cell.

Se också när Macradion testar lite billigare MagSafe-tillbehör

Behöver man verkligen extrabatteri nuförtiden till iPhone?

Om man installerar beta.

2 gillningar

Hur långt är ett snöre?

1 gillning

Pokemon go :slightly_smiling_face:

Hade nog hellre haft en universell powerbank med fetare batteri än en liten “ryggsäck” på baksidan av mobilen, känns lite som när man köpte extra tjocka batterier till Ericsson-telefoner på 90-talet.

Men ännu hellre lite högre batterikapacitet som standard. :slight_smile:

1 gillning

Jag har ju min MagSafe plånbok bak på mobilen så det blir lite bökigt att byta fram å tillbaka. Sen är 1200 spänn väldigt mycket pengar för ett extra batteri…
Får se lite youtube reviews innan ett evt köp.

Så här över frukosten har jag svårt att förstå ekvationen. Om man konstanthåller mAh och strömförbrukningen, hur kan Wh då öka? I detta fall minskar man ju till och med mAh.

Är det denna mening som är förklaringen?: ” Detta då Apple använder två battericeller i stället för en” är det 2x1460 i det nya batteriet?

Jag är inte helt med på din fråga - 2815 är maximala kapaciteten på batteriet i iPhone 12.

2815-citatet kom med av misstag.

Det jag inte fattar är hur något som har mindre mAh kan ha mer Wh när volten är den samma.

Det är för att volt:en inte är samma, powerbanken har ca 7,4 volt.

1 gillning

Du vet… iphone är inte så optimerade så de äter batteri.

klockan är nu 13:01 CET… hurlångtid innan zop flyttar detta.

1 gillning

Då är jag med. Nästa fråga är vad som händer när man ändrar volten? Tid för laddning? Som kanske i praktiken inte betyder något?

ökar man volt, kan man sänka Amp.
Men öka Volt är struligare än att bara höja Amp.

1 gillning

Lustigt att det bara finns i vitt som inte ens telefonen finns i. Hede ju varit mera intressant om det fanns slak i samma färger som skalen de säljer. Annars är det ju smidigt att bara smacka dit när man har behov av det.

Kommer säkert ett fint skal till enheten till ett lämpligt pris och i anpassade färger…

Bara att hoppas, vill man ha det bästa så backar man ju inte för några hundringar. :joy::joy:

Min iPhone 12 Pro är vit på baksidan (vit och silver).

Jag trodde den var mer åt silver hållet. I vilket fall så passar det ju bara färgmässigt till en modell.

1 gillning

Undra om iOS 14.7 kommer att låsa upp för att ladda tredjepart batterier såsom Apples MagSafe batteri laddas! :thinking: