Apple AirTag kan komma att laddas trådlöst

Förstod du inte vad jag skrev? Om det nu blir som ryktena säger kommer andras iPhones hjälpa till att hitta taggen. @Marcus_Attefors tog upp detta i podden där han testade en konkurrent.

2 gillningar

Ja men idag finns det ju mängder av GPS trackers. Tex Svenska spåra. Där du direkt kan följa dina prylar. Att då ha en tracker där någon måste gå förbi för att det skall funka om det inte är billigare eller något annat så undrar jag vad fördelen är

Att man får betala 79kr/månad per tagg är väl en fördel. :rofl:

:slightly_smiling_face:
Jag fick kolla upp det
Är inte en GPS tracker utan en bättre Bluetooth tracker

Som jag förstår det är det inte en GPS tracker utan BT. Eftersom BT har begränsad räckvidd men bättre batteritid tar man hjälp av andra iPhone användare att lokalisera taggen. Men jag förstår att du inte ser fördelen eftersom det står Apple. Hade det varit Samsuck hade det varit världens innovation :rofl:

1 gillning

Jepp, precis, som jag skrev tidigare, BT.

Nja i detta fallet tycker jag nog att oavsett vem som kommer med en produkt i mängden av alla trackers är onödigt. Ser ingen direkt vits med en modern keyfinder. Men men Samsung släpper vikbara enheter och Apple en tracker :slightly_smiling_face:

Skillnaden är att det är en tracker som alla med en iPhone kommer hjälpa en att hitta.
Vikbar som inte jag ser någon vitse med.

Men tappar folk bort sina grejer så det finns ett stort behov för detta? Kanske det bara är en hoax och det är nästa stora grej man bara måste ha men man vet inte om det och som presenteras av Apple, det vore rätt coolt… För inte tusan är det taggar jag eller folk jag känner behöver i sina liv. Jag tappar inte bort viktiga saker.

Frågan är ju hur behovet ser ut
Någon här på forumet kanske som idag använder Tile (den har med community finding) och ser en stor fördel med Apples motsvarighet. Tile har ju månadskostnad för deras fences kanske Apple blir gratis? Men alla iPhones kan väl inte bli hårt styrda till detta utan det måste vara ett val precis som med Tile, annars behöver Apple tvinga alla till att söka efter Air tags?
Dvs jag tappar mina nycklar utomhus, märker det när jag kommer hem. Då måste jag vänta på att någon går förbi med detta aktiverat men med Tile kunde man se sista gången min mobil var kopplad så då får man backtracka. Kanske missar jag behovet fullständigt. Men hade jag varit orolig hade jag nog letat upp den billigaste GPS tracker istället

Har du tex Tile idag och byter till Air tags när de kommer?

Jag körde NUTs och recenserade dem i en podd för länge sedan, på den tiden då podden hette MacRadion.

Min sammanfattning var att Blåtandstracker är skit, batteritiden är för kass och att hitta saker som blir stulna/bortburna är stört omöjligt.

På ryktena kring AirTiles så verkar Apple ha löst det mesta. Ska bli intressant att se hur lång batteritid airTags kommer ha.

Hur många iPhoneägare har Tile-appen aktiverad?
Jag tror att alla iOS-enheter som stödjer AirTag kommer att ha sökandet påslaget per default. Vill man inte vara med och leta, får man slå av det. Det gör att näst intill alla iPhones kommer att ha det aktiverat. Det utgör en mycket stor massa i städerna. Värre på landet eller i skogen.
Dessutom tror jag att Apple kommer att spara den sista positionen innan de försvann. Så gör de väl idag med t ex AirPods…

1 gillning

Ja Apple har säkert löst tekniken
men behovet?
Jag har aldrig hittat några nycklar eller plånböcker de senaste 30 åren ännu mindre tappat några.
Men det är kanske som försäkringar :slightly_smiling_face:
Tittade på Tiles video och den var ju ytterst krystad. Men Apple har ju en unik genomslagskraft så när de lanserar detta så kanske det kommer att bli en succé

Jag har också svårt att hoppa jämfota av iver inför det här. Om Apple löser de tekniska utmaningarna bra så kan väl en liten marknad finnas.

Men jag tycker det låter så oApple. Ett high tech bolag som tar på sig att massproducera miljoners miljoner små billiga plastbrickor för att hitta borttappade saker…? Wow…:roll_eyes:.

Men Apple är Apple och kanske sitter vi där om ett par år med flera tags per person än vi kan räkna och bara nickar långsamt och njuter av dem…:innocent:

1 gillning

Mycket bra sammanfattning :slightly_smiling_face:
Njut av denna fantastiska introduktion

Klart det kommer gå att backtracka, går redan nu.
Apple har ju garanterat koll på hur många och hur ofta folk går in i appen “Hitta min iPhone” för att leta efter sina iOS/mac-enheter.
Jag har fått kolla vart jag använde mina AirPods senast ett antal gånger.
Min iPhone ramla ur ett par mjukisbyxor en annan gång när jag var ute och sprang med hunden och fick låna sambons iPhone för att lokalisera den.
Hennes ungars iPhone kollar vi upp titt som tätt.
Apple ser nog vart behovet ligger och kan man fästa en airtag på ett AirPods-fodral kan man ju se vart den är i realtid snarare än vart den var senast.
Läste nyligen om en artist som slarvat bort 9 par AirPods på ett år t ex :grin:

1 gillning

Men varför inte en gps ”puck”… bara för att de e Apple o dom ”vill” använda hitta … fatta va enkelt de skulle kunna bli med en gps ”puck” … :man_shrugging:t2:

Dom finns redan och är sällan små och smidiga med grym batteritid.
Detta är ju en ”tile” med fördelen att det finns ex antal hundra miljoner iPhones till hjälp därute.
Vill man hellre ha en GPS ”puck” finns det ju ett antal olika varianter och märken att välja mellan. :blush:

Spåra finns ju :slightly_smiling_face: