Appen HomePass får stöd för Matter-koder

Från sajten:
image

Appen HomePass har underlättat kodhanteringen för HomeKit-användare i många år. Nu uppdateras appen till att även ha stöd för kommande Matter-koder.

HomePass for HomeKit är en briljant app för oss med många installationskoder att hålla reda på. Det appen gör är att mer eller mindre hålla reda på alla koder som följer med produkter som installeras i Apple Home. Nu har utvecklaren uppdaterat appen så att den även kan lagra och hålla koll på koder för den nya IoT-standarden Matter.

Varje produkt som installeras i ditt hem via en kod för HomeKit eller Matter kommer nu att sparas i appen. Fördelen med detta är att du slipper hålla koll på all dokumentation, förpackningar eller andra lösbladssystem som behövs vid eventuella ominstallationer.

När en produkt ska installeras i Matter görs detta via en unik kod och dessa kan dels genereras via en app eller finnas med vid köp när kompatibla produkter börjar säljas. Koden används vid installation av enheten så det är viktigt att denna inte kommer bort.

HomePass for HomeKit har nu stöd för olika typer av Matter-koder som QR, NFC eller text. Appen kostar 2,99 dollar (engångssumma) och rekommenderas varmt. Mer information finns på utvecklarens hemsida.

Källa: 9To5Mac

1 gillning

Kan man inte göra samma i tex 1password, eller missar jag något?
De prylar jag har uppgraderat till Matter har jag matat in i 1password som dokument, tillsammans med Homekit-koden så jag vet vilken pryl som är vilken.

Så länge man använder enheter som är anslutna till en hub så antar jag att man inte har så mycket nytta av denna appen. Enheterna i sig ligger lagrade där det är väl möjligtvis koden för hubben man kan lägga in i denna appen.

När vi ändå är på temat, rätta mig om jag är snett på det men visst är det så att om man skulle flytta så behöver man egentligen inte göra något annat än att ändra adress för sitt ”hem” i sin kontakt i telefonkontakterna?

De smarta enheterna man har är ju anslutna till hub eller Wi-Fi och så länge man kopplar in sin nätverksutrustning likadant i sin nya bostad så lär ju allt fungera som tidigare. Det vill säga, inget behov av att manuellt ta bort enheter för att sedan lägga till igen i ett nytt ”hem” i Home-appen?

Fördelen med HomePass är att den är länkad till ditt system, har du installerat nya produkter läggs dessa till och håller koll på koden efter att du lagt till denna. I takt med att fler produkter ansluts utan krav på hubb så blir det automatiskt fler koder att hålla reda på. Givetvis går det bra att lägga in allt i ett vanligt dokument också - det är ju en smaksak vad man vill använda.

Jaha, det låter ju smidigt :slight_smile: helt klart värt ett test.

Är det så?

Att man lägger till någon form av produkt till Home och när man därefter startar HomePass så har den snappat upp koden automatiskt? Om så, då bör det ju innebära den ju lyckas hämta koden från någonstans där den lagras och det kan den inte göra med befintliga produkter iaf.