Äppelkriget

Ni högermänniskor också. Hur många barn har du ätit på sistone? 0? Exakt min poäng!

1 gillning

Kan inte jämföras med mög som är transporterat från Chile eller NZ…

1 gillning

Inte smaken heller!

”Om du bor i Göteborg och köper äpplen från Kivik så har det på varje kg frukt producerats ca 30 gram koldioxid i odling och ca 50 gram vid transport. Om äpplet kommer från Frankrike och transporterats med trailer till Helsingborg (grossist) för att därefter transporteras med långtradare till Göteborg har det producerats ca 35 gram koldioxid i odlingen (mer kemikalier ger högre klimatpåverkan) och ca 200 gram vid transporten. Klimat påverkan vid odling av frukt är minimal, däremot är transporten orsak till större utsläpp av koldioxid.”

äppelriket

Precis, de svenska sorterna är så mycket godare :drooling_face:

Tyvärr för att många köper importerad skit. Men för 5-10 år sedan var det svårt att få tag på svenska äpplen året runt, nu går det :heart_eyes:

Öm tå för många det där med äpplen tydligen

Problemet är inte transporten från Österlen utan att de förgiftar vattnet lokalt.

Notera att inget av detta påverkar köpbeslutet - det är helt en fråga om smak.

Köpa äpplen från Chile är lika korkat som att köpa nötfärs från Irland. Eller halloumi från Cypern när vi har den svenska eldosten

Japp och snacka inte om att lägga importerade äpplen på pizzan. :joy::joy:

Här får vi bara importera Apple om vi ska komma undan. :joy::joy:

1 gillning

Jag säger inte emot dig.

Är klart för produkter med mindre miljöpåverkan.
Är väl samma med avokado som alla käkar i tid och otid

1 gillning

Törs man skriva att man just köpt 2kg royal gala äpplen :speak_no_evil:

1 gillning

Ändå en artikel från 2011… bättre att man förgiftar vattnet i Chile?

”Strikta regler i kombination med vårt kalla klimat gör att färre växtskyddsmedel används i svensk odling jämfört med i många andra länder. Enligt svensk lag får svenska äpplen inte heller behandlas med svampmedel eller vaxas efter skörd, metoder som är mycket vanliga i andra länder.”

äpplen

:face_vomiting::face_vomiting:

Beror mest på om man bor i Chile eller Kivik tänker jag.

Jag är allergisk mot äpplen men det får man väl inte säga i den här tråden.

1 gillning

Vi har 200 kg äpplen i vår gräsmatta. De luktar…:rage:. Ringer Veterankraft…:sunglasses:

Du glömde svordomen!

1 gillning

Kom in här för att fråga om vi verkligen behövde en till Apple vs-tråd men det var visst frukt det handlade om :joy:

3 gillningar