Appar och tjänster som spårar oss

På Facebook: Tryck på ••• nere till höger och välj Öppna i webbläsare.

Instagram borde vara något liknande.

2 gillningar

Mer information här:

https://krausefx.com/blog/ios-privacy-instagram-and-facebook-can-track-anything-you-do-on-any-website-in-their-in-app-browser

1 gillning

Är likadant i Instagram. Hoppar alltid ur om jag skall göra något utöver att bara kolla länken snabbt.

2 gillningar

När det kommer till appar och tjänser ska man alltid tänka att dom samlar in data om dig eller din mobil/dator m.m.

Själv använder jag nästan bara open source. Kan inte jag eller någon annan kolla genom koden så räknar jag med att det är någon form av insamling av data vilket ändrar hur jag beter mig i det OS, app eller tjänst. Det ligger alltid och nöter i skallen tyvärr. Vilket gör att jag inte kan använda tjänsten eller appen.

Jag läste genom hela denna tråd nyss. Ganska bra diskussion tyckte jag. Delade meningar om det som vanligt. Folk som inte bryr sig, och folk som hatar det!

Jag ligger åt det privata hållet. Jag tycker inte om datainsamling av folk som inte ens vet om det. Samma med avtal som är krångliga i onödan för att göra det svårare att förstå för dödliga. Big Tech som ljuger hela tiden till folk osv.

Ett exempel är att Google skriver i sina avtal är att dom inte säljer information om folk. Vilket dom kanske inte gör. Dom ger bort allt gratis för att sedan få företag och liknande att buda på datan istället.

Det är dock ganska så lätt att hålla sig anonym på nätet om man bara tänker lite innan man skapar konton och skriver runt här och där. Det svåra är appar i mobiler. Nästan omöjligt att komma runt det tyvärr. En mobil är gjord för datainsamling. Även Apple!

Det bästa är att hålla sig i en bra webbläsare istället för appar om man kan. Email som det ser ut idag är är som ett öppet vykort och bör inte användas till privata saker.

Man ska inte gå på alla tips som finns på nätet heller. Jag kan ta ett exempel till. DNS over HTTPS. Vad gör det? Krypterar DNS-uppslag så inte din ISP ser det? Dom ser ju endå IPt du är ansluten mot. Det du gör är att samla allt på ett ställe istället vilket inte är bra. Det är dock svårare att gå emellan DNS-uppslaget. Själv så går jag direkt till DNS root servrarna istället.

Jag har så mycket att skriva om sånnahär ämnen! Men stoppar nu :wink:

Ledsen för dubbla inlägg på raken!

2 gillningar

DoH krypterar dina dns-uppslag så ingen kan se dem och det hindrar även man-in-the-middle attackar. Att bara gå mot andra dns:er än din isp:s gör det kanske lite privatare men inte mycket säkrare.

Använder en Pi4 med PI-Hole + unbound för DNS:andet.
Finns bra tips i denna guide.

1 gillning

Så jag gör också!

Ja, DNS är något man kan bli galen på tyvärr. DoH har sina fördelar också. Jag skippar mellanhänder på DNS-uppslag och går mot DNS root servrarna med unbound. Då står man som sin egna lilla DNS-server. Det är den bästa lösning jag har hittat eller testat till idag.

Annars så är det VPN. Men då måste man lita på sin VPN-leverantör istället. Sedan går inte säkerhet och privacy hand i hand alla gånger heller. Så man får överväga allt!

Såg att DuckDuckGo släppt sin Email Protection-tjänst öppen till alla:

Jag vet att DuckDuckGo gjort lite dumma val ibland som inte alla gillat. Men kan vara värt att titta närmare på om man vill rensa upp lite trackers och annat skit.

Många andra som har liknande tjänster också. Tror Mozilla har något liknande.

1 gillning

Jag slog idag av det sista från Google jag nådde. Vilket var YouTube. Jag tyckte inte det är värt att offra min data till Google längre. Inte för att tjänsten är dålig, mera för Googles stora ögon och öron!

Det börjar pluppa upp lite alternativ idag som Odysee, Rumble m.m. som börjar bli helt okay! Inte lika bra som YouTube dock. Men okay! Lite synd på folk man följer på YouTube som bara finns där, men alternativet att vara kvar på YouTube fungerar inte för mig.

1 gillning