Använda Filevault

Kan man aktivera filevault utan att stänga av datorn? Som nu där jag sitter hemma och jobbar men. vill bara sätta datorn i vila medan jag gör några saker. Vill inte stänga av datorn helt, men få det krypterade skyddet utan att helt stänga av datorn.

Är bara att slå på så startar du om sen vid tillfälle när det passar.

Javisst. Tvärtom kan du inte stänga av/starta om förrän hela krypteringen är klar. Så kanske fel tillfälle eftersom du i annan tråd berättar att elektriker gör installationer hos dig just nu?

Är det intel utan T2-chip kan krypteringen ta lång tid. Med T2-chip eller Apple Silicon är datan redan i grunden krypterade och det går fort.

Men är det inte då det bara aktiveras om man stänger av/loggar ut? Nu har jag det på, men som jag fattar måste jag stänga av datorn för att få den att var i krypterat läge. När man startar datorn ser man ju den liggande stapeln. Men om jag bara sitter den i vila hoppar den igång utan den processen. Jag skulle alltså vila vara i samma läge som vila, men kryptera vi filevault.

Jag har en Silicon så det är en snabb rackare..:smiley: Men hur påverkar elektrikern/instalationen? Sköts inte allt lokalt på datorn?

Jag tänkte om du startade en tidsödande kryptering på en gammal intelmac med HDD och elektrikern vill stänga av strömmen en stund… :slightly_smiling_face:

Så länge du är inloggad med ditt lösenord kan alla som har tillgång till datorn läsa din data. Vad är stressen, har du inte uppsikt hemma?

En Apple Silicon eller T2 mac är alltid krypterad såtillvida att SSD/HD inte kan läsas om den tas ut från datorn, kryptering/avkryptering sker kontinuerligt i bakgrunden.

3 gillningar

Ingen stress utan något jag tänkt på länge. Nu aktualiserades det av att jag dels ska ut på lunch och har hantverkare i huset och dels åka till ett kafé och sitta där och jobba lite senare.

Att det krypteras i bakgrunden och är krypterad om någon tar ut hårddisken visste jag inte, det var det jag i grunden var ute efter. Jag trodde som jag skrev att man var tvungen att stänga av datorn för att ”slå på” krypeteringen. Min tro byggde på att om man stänger av datorn(MacBook M1 Pro) och sedan startar den så ser man den lilla liggande stapeln gör filevault.

1 gillning

Finns väl ingen anledning till att inte ha på FileVault?
Iallefall på en bärbar, annars kan ju en tjuv komma åt all ens data.

Nope.