Antivirusprogram fortfarande livsviktigt?

God afton! Dags för min Bubblan-debut. Känns så där vederbörligt pirrigt i magen…

Jag har försökt söka efter om nån har skrivit om det här redan i bubblan men hittade inget.

Jag är en windowsanvändare och har använt F-Secures säkerhets-suite i närmare 15 år nu. Tyvärr har det börjat krångla en hel del på sistone, och när det nu har blivit dags att förnya abbonemanget igen har jag börjat fundera.

En kompis till mig sa att han inte använder sånt alls längre med motiveringen att “Windows Defender är såpass bra numera att nåt annat inte behövs”, och förvisso märker man ju hela tiden att WD är aktivt och gör saker i bakgrunden lite för jämnan. Men vågar man släppa taget om tryggheten i ett säkerhetspaket man litat på länge och som har räddat en mer än en gång?

Vad tänker ni här om saken?

1 gillning

Knappast en expert på området men det är vad jag använder i alla fall.

Jag hade inte kört med något mer än windows egna, men det beror nog på hur datorvan man är och om man är lite försiktig med vad man klickar på i mail osv.

Det mesta skiten är det ju ofta användaren som tillåter på ett eller annat sätt

1 gillning

Jag kör Nod32 & Malwarebytes, inte säker på att det behövs men kostar inte så mycket. Ett antal gånger om året stoppar de några sidor och hittar några filer så det känns värt att behålla.

Använder bara inbyggda skydd i operativsystemen nuförtiden, mer behövs inte. Kör MalwareBytes-scan en gång per månad typ (när jag kommer ihåg), både på macOS och Windows.

Din kompis har rätt.

Ursäkta en dum fråga, men menar du att du använder Defender eller F-Secure? :flushed::grimacing:

Lite så jag tänker oxå. Och jag använder dator uteslutande till musikproduktion och till att ladda upp låtar till Google Drive :grinning_face_with_smiling_eyes: Allt annat Internetrelaterat gör jag med iPhone eller iPad.

Finns det nån chans att WD hade hittat och stoppat samma hot måntro? Det jag funderar på är ifall omfattningen av vad WD gör förändras om den känner av att ett annat säkerhetsprogram finns installerat.

Jag har inte en aning vd WD klarar, jag har ju även det i min Win10 dator men det är ju de andra virusprogrammen som signalerar. WD kanske inte signalerar utan bara jobbar i bakgrunden, vad vet jag.

Ok, så det täcker upp det man kan tänkas råka ut för vid (Som i mitt fall) mild användning tar jag det som.

Har du inte MWB inställt på att scanna i bakgrunden?

Nope!

Ja absolut, ser ingen anledning att köra något annat. Mer än att dessa tredjeparts tar resurser och brukar störa mer än att hjälpa.

Det har jag och det sköter sig själv och har inget märkt att det skulle slöa ner systemet.

MWB är bra skit helt enkelt, men jag kör det bara adhoc när jag känner för det. :slight_smile:

Det är det jag har grunnat på oxå. Men jag noterat att WD har gjort mer väsen av sig ända sen F-Secure gick ut och inte längre skyddar nåt. Så WD kanske släpper fram tredjeparten lite artigt om det finns :smiling_face: Vet inte förstås, men hos mig verkar det bete sig så åtminstone.

Väldigt bra debut! Jag funderar på exakt samma sak vad gäller sonens PC. Jag tycker dessa externa virusprogram mest ställer till problem och MicroSoft borde ju klara att erbjuda ett vettigt virusskydd.

Japp, skippa tredjeparts är mitt råd.

1 gillning

Jotack, det har jag oxå märkt :man_facepalming:t2: Vore ju skönt att slippa

Enkelt gjort, bara att avinstallera. :slight_smile: