Antivirus för macOS

Tips mottages, tack.

Apple, OS, yes.

Månne CleanMyMac X :thinking:

Det är Avast jag mest känner till:
Free Antivirus för Mac | Kostnadsfri virussökning på Mac | Avast

Det mest effektiva är KnockKnock Objective-See: KnockKnock

Och för att sen ha BlockBlock installerat Objective-See: BlockBlock

Finns inga virus för mac os. Och dessutom slöar dessa program bara ner din mac.

Clean my mac ser jag som lurendrejeri.

2 gillningar

Nu vet jag inte varför du vill ha antivirus på macen, men jag hade aldrig i installerat ett sånt program på min mac.

I min värld gör det mer skada än nytta.

2 gillningar

Om du känner att du ändå behöver antivirus så rekommenderar jag Bitdefender:

Clean my Mac är inte ett antivirus program i sig. Även om det finns den funktionen.
Det är ju mer ett program som rensar bort onödiga filer. Avinstallera program. Uppdatera program. Jag tycker det är guld värt och en väldigt snygg och användarvänligt.

Att fortfarande tro att virus och malware inte existerar på Mac och iOS kan bli en jobbig läxa i framtiden. I och med att Mac växer och får fler användare kommer också motivationen att skapa skadlig kod till dem att öka.

Finns massor med exempel på skadlig kod de senaste åren, självklart är det vanligare på Windows men detta är inte för att jämföra med ett annat OS.

Jag vet. Men cmm gör inget som inte mac os redan gör och du måste ändå veta vilka filer du skall ta bort. Så den gör i princip inget men kostar pengar.

Har hört det i 20+ år nu.

1 gillning

Ok lycka till i framtiden :sunglasses:

Det inbyggda räcker gott tillsammans gott.

2 gillningar

Nu är nu och då är då. Dessutom var det virus som @MatsOlov uttalade sig om och sådana finns det inga av på macOS.

1 gillning

Kalla det skadlig kod. Att någon tar sig in och stjäl lösenord eller annan info är illa och det har funnits flera exempel på.

Jag ser att admin måste ha kortat ner min ämnesrubrik.

I steg 1 så är det främst ett program för genomsökning av nuläget – samt ”medicinering” om så visar sig behövas – som jag är ute efter. Inte främst ett skydd alltså.

Det finns attacker mot macOS. Sjukt många färre än mot Windows. Men fler än noll.

Den bästa bloggen om detta är Objective-See: Blog

Och de bästa verktygen är hans egna Objective-See: BlockBlock och Objective-See: KnockKnock.

Generellt behöver du inte vara orolig för attacker om du använder macOS. De är väldigt få och sprids sällsynt och mer riktat mot politiskt aktiva. Att ha en uppdaterad webbläsare och inte ladda ner körbara program från torrentsidor är typ det enda som behövs för att vara säker.

Som sagt, i steg 1 är det enbart ett verktyg för att konstatera huruvida jag fått in virus som jag är ute efter.
Vet inte om det är samma sak som att ”göra en grundlig funktionskontroll av diskarnas funktionalitet”, om det görs samtidigt av sådan programvara, men annars söker jag sådant verktyg också.

Sen en månne felformulerad fråga/tanke… Om man får in virus, var ”sätter sig då det”? Är man så att säga safe om man gör en ominstallation av OS? Man blåser allt då va, finns inget kvar i burken?
Samma fråga, för iPad – att en återställning löser ett läge där/om man fått in skit?

Å kopplat till det… Vid en sådan manöver så plockar man som nästa steg ju normalt sedan in gammal backupdata i maskinen. Endera från en TM/säkerhetskopia/flyttasssistent eller från iCloud. Men no problems eller?

:face_with_monocle: :upside_down_face: