Anställd hos Apple utsatt för trakasserier

Jo men det är väl en typisk ålder och kön. Men det kanske även gälla kvinnor.

Jo, de kvinnor jag haft har varit betydligt äldre. Några av mina bästa chefer är kvinnor som förstått nyttan av att ställa upp när folk har det lite svårt. Ofta betalar det sig med personal som ställer upp lite extra. Jag vet ju vem jag negligerar om de ringer på en lördag :smirk:

1 gillning

Jag trodde du spatserade i negligé på lördagar. :joy::joy::joy:

Jag var/är inblandad i ett samtal med några spetsmänniskor(på ledarskap) om modernt ledarskap. Modernt ska tydas som de bästa idag och majoriteten imorgon.

Frågan vi vänder och vrider på är hur vi/man ska se på att omtanke bör känneteckna ledarskap/organisationer. Idag växer det i både teorin och praktiken.

Vad tror ni, är det ett bra begrepp? Eller leder det fel? Kan det bli för mycket av det goda? Det finns alternativ till det begreppet, men sparar det än så länga…:yum:. Alternativen leder dock, såklart, inte riktigt i samma riktning.

1 gillning

Inga problem så länge man arbetar hemifrån :wink:

1 gillning

Jag tror att förståelse (eller viljan att förstå) är viktigare, förståelse från ledarens sida vad den anställde gör. Då förstår man lättare situationer som den anställde uppskattar alternativt ogillar. Saknar man förståelse är det svårt att visa omtanke. Uttrycket att det är skillnad på en chef och en ledare stämmer verkligen till 100%. Leading by example med en dos av omtanke/humanitet kännetecknar ett modernt ledarskap

Har varit i två stora organisationer där chefen och chefens chef inte hade en susning om hur vi arbetade, knappt vad vi arbetade med och lovade kunderna guld och gröna skogar. Rätt stor personalomsättning där…

4 gillningar

Min erfarenhet är att aningen har man förståelsen för andra människor inbyggd i dig och då är man en bra chef (så länge man faktiskt agerar på det och inte är allt för konflikträdd) eller så har man det inte. Finns inga processer i världen som förändrar en chef som bara tänker på sitt egna behov och ser medarbetarna som ett sätt för denne att profilera sig på jobbet.

1 gillning

Jag skulle inte heller sätt omtanke först, men en ledarskapsmix består av flera perspektiv.

Det finns såklart extremer som är utom räddning. Men en väldigt stor del går att påverka, lära eller utbilda till bättre ledare. Och det starkaste medlet är den kultur som organisationen kännetecknas av. Väljer man då omtanke som en värdering/beteende man vill se så kommer man sakta men säker styra både ledare och medarbetare åt det hållet till slut kännetecknas organisationen av det beteendet. Kommer man då in som ny i en sådan organisation så absorberar men det beteendet ganska snabbt.

Sedan är det nu två frågor uppe, bör omtanke känneteckna ledarskap/organisationer är frågan om vad, fråga om det är möjligt att påverka kultur och beteende är en fråga om hur.

2 gillningar

Absolut, det krävs en mix men nu ställde du frågan om omtanke bör känneteckna ledarskap/organisationer :slight_smile:.
För att kunna förändra en “dålig” kultur behöver dels diskutera kultur med ledarna, man måste även identifiera de informella ledarna och få med dem på banan som kulturbärare. Just vid en förändring är det extra viktigt att man lever som lär (leading by example). Det är möjligt att påverka en kultur men det görs inte över en natt.