Anonymitet på internet

Funderat en del kring anonymitet på internet på senaste tiden. Ibland tänker jag att om vi bara inte kunde vara anonyma skulle alla behöva stå för det dom säger och den största delen av mobbning och rena hot skulle försvinna. Men riktigt så enkelt är det ju inte, anonymiteten är också positiv ibland. Utan den kanske inte den där tonåringen vågar ställa den pinsamma frågan som är oerhört viktigt för hen att få svar på t.ex.

Sen kan man såklart fundera på någon slags hybrid där kontot på sajten måste skapas med någon typ av legitimering men att man är anonym i diskussionerna, men det blir snabbt svårt.

Egentligen handlar det kanske mer om att skapa en kultur som inte uppmuntrar till/tillåter mobbing och hot men ändå är en fri och öppen diskussion. Bubblan är ju ett bra exempel tycker jag. Vi är alla så anonyma vi vill, en del har namn och bild publikt andra inte och vi delar med oss av så mycket vi vill.

I vilket fall som helst tycker jag att det är ett spännande ämne. Vad tänker ni andra?

2 gillningar

Är det inte så att mobbing blir inte så poppis av majoriteten och att användaren blir avstängd? Nu menar jag i största allmänhet, inte platser liknande Flashback.

1 gillning

På Twitter är det populärt att använda sitt riktiga namn. Finns nog inget annat ställe det mobbas/bråkas på så mycket som där.

1 gillning

Intressant ämne. Jag har alltid haft mitt riktiga namn på internet. Har aldrig haft behov av att vara anonym. Det gör också för min egen del att jag inte skriver och delar med mig om saker jag inte står för eller inte vill skall vara ute för ällmän beskådan.
Jag kan inte komma på heller att jag skapat eller använt ett alias för att skriva på platser för att dölja min identitet.

Men full förståelse om man har en position i samhället som gör att man inte vill stoltsera med sitt riktiga namn på vissa platser som inte har med det hela att göra.

Men jag tror i grund och botten att klimatet på nätet skulle vara bättre om folk var öppna med sin identitet.

2 gillningar

Det där är kärnan i resonemanget tror jag. Att inte säga saker som du inte skulle säga om du stod inför riktiga människor.

Men samtidigt är ju internet en fantastisk resurs för att som sagt ställa pinsamma eller dumma frågor och utforska mer eller mindre accepterade saker så ibland blir det inte så enkelt. Vi har alla tänkt 'förbjudna' tankar och säkerligen googlat ett och annat som vi inte vill dela med oss till ens våra vänner...

Jag kommer att tänka på 12-stegsprogram (Anonyma Alkoholister etc.) som ju alla bygger på anonymitet men där man ändå träffas personligen och delar oerhört intima delar av sitt liv. Vet ärligt talat inte riktigt hur den tankegången passar in i det här resonemanget men det är ett annat perspektiv på anonymitet.

Sedan beror väl det på vilket slags forum eller plattform man är på. På Flashback är det väl ingen som använder sitt riktiga namn men det tillhör väl hela grejen.

Ja, Flashback är ju lite speciellt och på gränsen till dark web.

Sociala medier är ju den givna arenan för problemet men jag kan tänka även i kommentarsfält på diverse nyhetssajter etc så haglar ju förolämpningarna. Hade det varit så om vi inte hade kunnat gömma oss bakom anonyma användarnamn?

Har gått från att vara anonym (när alla var det) till att använda riktigt namn och sedan försvinna in i anonymitet igen. De som behöver veta vem jag är får veta – och många här i bubblan vet vem jag är.

3 gillningar

För mig är du ett mysterium, men det är ju inga konstigheter. :smile:

2 gillningar

Det finns för och nackdelar med anonymitet på internet. I det stora hela så ser jag det som positivt. Skräckexemplet är när auktoritära stater använder teknik för att spåra och tysta oliktänkande genom att ta reda på deras identitet.

För min egen del så vill jag vara anonym här t.ex. Det angår varken mina bekanta eller nuvarande och framtida arbetsgivare vad jag skriver här. På samma vis så angår mitt privatliv inte övriga på det här forumet.

3 gillningar

Samma med Facebook. Att gå in att läsa ett kommentarsfält på en nyhetsartikel på Facebook är alltid en besvikelse.

Själv brukar jag inte skylta med mitt namn exempelvis här, men gör inte heller någon större ansträngning att vara anonym, så för den som vill är det nog ganska lätt att ta reda på.

Han är mest konstig. :joy::joy::joy:

2 gillningar

Fast att vara konstig tycker jag är bra!

2 gillningar

Jodå, det postades med en positiv klang. :joy::joy:

2 gillningar

”Det är ni som e dom konstiga det är jag som e normal” för att citera Thåström.

5 gillningar

Ja och han är ju kry. :joy::joy::joy:

1 gillning

Alla har ju olika anledningar till vad för info de vill släppa. Detta måste man alltid respektera, så är det bara. Vissa saker får man reda på i förtroende och då ska det stanna där.

7 gillningar

På Bubblan är det väl definitvt så att vi pratar så mycket med varandra att även om vi inte kanske vet varandras namn så känner vi till så mycket om den andra att man säkert kan lista ut vem någon är om man verkligen vill. Men det spelar ju mindre roll när stämningen är så bra.

Det är just därför jag tycker det är en väldigt spännande diskussion. Det finns definitivt för och nackdelar och jag påstår absolut inte att jag har något bra svar på hur det borde vara.

2 gillningar

Mitt lite scizofrena andra jag vill ha vpn, använda Brave browser med tillhörande hängslen och livrem. För man läser då och då om hur man kan kartläggas av illvilliga staten eller andra... ja andra!
Men samtidigt är jag inte rädd eller främmande att sticka ut med inlägg eller åsikter i mitt eget namn. Man har ju kommit upp i den åldern att man skiter i det.
Här skulle jag kunnat använda mitt riktiga namn men det var mest för att testa hur det fungerar. men samtidigt vet man aldrig hur framtiden ser ut, demokratin är trots allt på tillbakagång.

Slutsatsen för mig är att kommer nog aldrig att avsluta mitt VPN, den femtiolappen är billigt för mitt psyke.

Jag tror man får ta det onda med det goda och försöka få de goda sidorna att överglänsa de dåliga.
Tycker de flesta saker har både goda och onda/dåliga användningsområden, & ska man då förbjuda saker bara för att de kan användas till dåliga syften så har vi tillslut ingenting kvar.
Med det sagt så ska man ju inte heller acceptera att man använder saker på ett sätt som skadar/påverkar folk på ett negativt sätt.