Anonym surfning är lite mindre anonymt i Xiaomis värld

Tycker också man ska var försiktig med Kineserna. För mig är det dock skillnad på döda ting och levande. Alltså om och hur de är uppkopplade och vilken information tinget kan samla på.

En scooter, inga problem. En telefon, aldrig i världen.

2 gillningar

Nej jag förstod inte vad han menade. Fanns flera sätt att tolka det där på, han kunde mena att Teknikveckan/99mac på något sätt skulle vara sponsrade av Xiaomi etc. Så det handlade inte om att märka några ord.

2 gillningar

Jag tycker att man bör tänka längre än så. Att producera döda/icke uppkopplade ting är långt ifrån det enda de gör och alla pengar in till bolaget innebär mer resurser till att skapa andra produkter som bl a samlar personlig information samt bidrar med pengar till diktaturen. Att köpa en produkt som denna innebär inte att man bara sponsrar denna produkttillverkningen, man sponsrar hela bolaget i allt vad de gör. Bidrar till deras muskler.

Det enda sättet på vilket vi konsumenter kan påverka är var vi lägger våra pengar.

2 gillningar

Du har ju såklart rätt i princip. Men samtidigt är handel nära förknippat med positiv utveckling(förr sa man också demokrati, men Kina visar ju inga tecken på det. Och modern forskning gör att man kan ifrågasätta om det någonsin blir så pga av växande välstånd i Kina). Och som konsument är det svårt att vara stenhård i sina principer. Orkar och vill man dra principerna fullt ut så varsågod. Jag väljer ett mellanläge.

“Visar inga tecken på det”. Nej, direkta motsatsen är sedan länge fakta och inte föremål för förändring utifrån.

Du har helt rätt i att man själv får avgöra var man vill dra gränsen och ibland kan man säkert vara lite “självisk” och tänka “äsch, denna kan jag säkert köpa och unna mig”. Så är det såklart.
Personligen så anser jag att det finns flera alternativ i nästan alla lägen (självklart finns undantag) att det inte är nödvändigt att rucka på de principerna. T ex när det kommer till något simpelt som en el-scooter.

Nu har du chansen! Scooter på köpet!

2 gillningar

Faktiskt ett riktigt bra erbjudande!

2 gillningar

Se där @xms67, där kom ett annat praktexempel. De vill kränga på dig en Xiaomi-lur genom att locka med en el-scooter från samma kinesiska företag. Locka med det ena, ta så mycket de kan med det andra. Allt medan du själv får betala för kalaset, både med rena pengar och annat.

1 gillning

Om man vill vara anonym på nätet ska man logga in på en dator i en stad som man inte bor i och hitta på ett inloggningsnamn.
Det har jag frågat en polis om .
/Maria

Ska man vara anonym på nätet ska man inte ha en identitet alls! Vilket menas att man inte ska ha ett Google-konto, Apple ID eller Facebook och så vidare!

Har du varit inloggad med t.ex. ett riktigt Google-konto på din dator/mobil kommer Google alltid veta vem du är även om du byter IP, stad m.m. Den datorn kommer tyvärr vara körd! Bara sälja och börja om :wink:

Det är två stora som klarar av fingerprinting av din dator/mobil o.s.v. Vilket är Google och Meta! Google har kod på nästan alla sajter och Meta likaså. Dom mindre som spårar kan inte göra så mycket med datan dom får. Spara och sälja antar jag. Sparar man tillräckligt mycket data kommer alla bitar falla på plats tillslut.

Jag såg att Bahnhof har lite tips på säkerhet och privacy i någon form av julkalender:

Jag håller dock inte med om allt på den och kör en annan väg. Men det mesta verkar vara bra tips för många som inte är så inne på denhär biten!

Man kan ju skapa ett google konto på bibblan t.e.x och välja ett namn som många har t.e.x Maria Johansson, Stefan Jansson m.m t.e.x. De flesta av er som skriver här har ju ett anonymt namn. Man kan göra det med andra konton också som är webmail. Ingen i Nätverket för hörselskadade kunde ta reda på vem jag var när jag loggade in mej under annat namn när jag loggade in mej på bibblan upp i norrland där min mormor bodde.
/Maria

Jo, det är när du börjar med en riktig identitet mera. Skapa ett anonymt konto är inga problem om man bara tänker till lite innan. Det finns dock en hel del att tänka på där också som att inte ha samma mail, mobilnummer och grejer. Sedan får man inte knyta ett betalkort heller.

Så med andra ord finns det ingen mening att ha ett Google-konto då det är precis som att vara utloggad nästan. Google är dock väldigt smarta ibland! Ska du ha ett anonymt konto på t.ex Google, då kommer du aldrig kunna logga in med ett annat skarpt konto om du har. Då tar det inte lång tid innan dom vet att du står på båda!

Men då är det ju bara att ha ett annat konto från någon annan webmail tjänst . Ett på google och ett på yahoo t.e.x. Men om man har ett konto på yahoo så måste man tänka på att logga in där regelbundet annars raderar yahoo kontot. Jo man får en påminnelse om att kontot kommer att raderas men om man missar det så får man ingen fler utan hela kontot försvinner! :frowning:
/Maria

Det är tyvärr inte så lätt! Har du två konton på Google och loggat in med samma dator/mobil på dom är den känd. Spelar ingen roll om du har nytt IP eller annan mailadress o.s.v.

Dom kan dock inte vara helt säkra, men har nog rätt så bra koll på det i alla fall. Google är experter på spårning och grejer.

Ska du vara anonym så det smart att inte ha ett konto på forum med ditt namn (Hallå Tyresö!)
En bra början är en VPN med multi-hop och reverse proxy.
Precis som @anon46262646 säger så ska du inte heller koppla kontokort, adress osv osv till det kontot.

Att skapa en email på annan ort och dator betyder egentligen ingenting om du loggar in på det kontot igen från din vanliga adress.

Varför man nu skulle vilja vara "SÅ" anonym vet jag inte. Jag bryr mig inte speciellt mycket om google/meta får lite data om mig.

Det kan ju vara ett alias. :joy::joy::joy:

1 gillning

Vem vet, det kanske är jag ju! :wink:

Själv använder jag inte internet, klart säkrast!

2 gillningar

Ditt mönster brukar vi känna igen rätt snabbt :joy::sunglasses: