Anonym surfning är lite mindre anonymt i Xiaomis värld

Från sajten:
image

Xiaomis egna webbläsare Mint Browser skickar användarnas surfvanor till bolaget – även i inkonitoläge.

Säkerhetskonsulten Andrew Tierney har upptäckt att Xiaomi samlar in information om vad användarna surfar till samt söker på via den egna webbläsaren.

Enligt Xiaomi själva är det information som inte går att leda till någon användare men enligt Tierney är det tyvärr inte så enkelt. Vidare samlar den information även i privat läge – så kallat inkognito.

Visserligen skickas inte för- och efternamn eller liknande men väl ett unikt ID som tillsammans med surfhistoriken rätt lätt kan identifiera en person. Hela tre månaders historik sparas.

I går söndag släppte Xiaomi en uppdatering till webbläsaren där det nu går att stänga av denna insamling. Xiaomi menar att den endast används till analys för att göra produkten bättre.

Använder du Google Chrome i stället så skickas ingen information till Xiaomi.

Via Nikkaysstems.com.

Aj aj aj!:-1:t3:

Bara påminnelse till alla att ALDRIG köpa produkter från Xiaomi och så lite från kina som möjligt.

2 gillningar

Inte bra, men… Är det verkligen folk som använder telefontillverkarnas egna webbläsare?

Stackars dom som väljer använda detta märke.:slight_smile:

1 gillning

Alla får göra som man vill, färdas precis som man vill men jag personligen tycker det känns tråkigt att se hur mycket Xiaomi sponsras på alla håll o kanter :frowning:

1 gillning

Sponsras?

Kinesen kommer!:grimacing:

Ja, att köpa deras produkter.

Märkligt ordval =)

Riktigt onödigt märka ord också när alla förstår vad han menar … eller ?
Kan också tyckas märkligt

Har ju dessvärre helt rätt i vad han säger sen är det upp till var och en , fan bryr sig om ordval

2 gillningar

Tycker också man ska var försiktig med Kineserna. För mig är det dock skillnad på döda ting och levande. Alltså om och hur de är uppkopplade och vilken information tinget kan samla på.

En scooter, inga problem. En telefon, aldrig i världen.

2 gillningar

Nej jag förstod inte vad han menade. Fanns flera sätt att tolka det där på, han kunde mena att Teknikveckan/99mac på något sätt skulle vara sponsrade av Xiaomi etc. Så det handlade inte om att märka några ord.

2 gillningar

Jag tycker att man bör tänka längre än så. Att producera döda/icke uppkopplade ting är långt ifrån det enda de gör och alla pengar in till bolaget innebär mer resurser till att skapa andra produkter som bl a samlar personlig information samt bidrar med pengar till diktaturen. Att köpa en produkt som denna innebär inte att man bara sponsrar denna produkttillverkningen, man sponsrar hela bolaget i allt vad de gör. Bidrar till deras muskler.

Det enda sättet på vilket vi konsumenter kan påverka är var vi lägger våra pengar.

2 gillningar

Du har ju såklart rätt i princip. Men samtidigt är handel nära förknippat med positiv utveckling(förr sa man också demokrati, men Kina visar ju inga tecken på det. Och modern forskning gör att man kan ifrågasätta om det någonsin blir så pga av växande välstånd i Kina). Och som konsument är det svårt att vara stenhård i sina principer. Orkar och vill man dra principerna fullt ut så varsågod. Jag väljer ett mellanläge.

“Visar inga tecken på det”. Nej, direkta motsatsen är sedan länge fakta och inte föremål för förändring utifrån.

Du har helt rätt i att man själv får avgöra var man vill dra gränsen och ibland kan man säkert vara lite “självisk” och tänka “äsch, denna kan jag säkert köpa och unna mig”. Så är det såklart.
Personligen så anser jag att det finns flera alternativ i nästan alla lägen (självklart finns undantag) att det inte är nödvändigt att rucka på de principerna. T ex när det kommer till något simpelt som en el-scooter.

Nu har du chansen! Scooter på köpet!

2 gillningar

Faktiskt ett riktigt bra erbjudande!

2 gillningar

Se där @xms67, där kom ett annat praktexempel. De vill kränga på dig en Xiaomi-lur genom att locka med en el-scooter från samma kinesiska företag. Locka med det ena, ta så mycket de kan med det andra. Allt medan du själv får betala för kalaset, både med rena pengar och annat.

1 gillning

Om man vill vara anonym på nätet ska man logga in på en dator i en stad som man inte bor i och hitta på ett inloggningsnamn.
Det har jag frågat en polis om .
/Maria