Hela detta inlägg är en annons för HP Från sajten:
Fler än 60% av alla frilansare och utvecklare använder redan AI som en naturlig del i sitt arbete. Så varför inte spinna vidare på det inslagna spåret och få ut det mesta av ditt arbete med en AI-optimerad laptop?
OmniBook X 14 är HPs första next-gen AI-laptop med inbyggd AI, vilket innebär att du kommer åt AI lokalt på datorn utan krav på molntjänster. Det gör att dina lokala appar kan nyttja AI, vilket i sin tur hjälper dig att bli säkrare och effektivare i både små och stora uppgifter. Från dina arbetsprojekt som kräver stark säkerhet och mycket beräkningskraft, till att snabbt hitta mappar och dokument som du glömt vad de döptes till. Sist men inte minst kan AI säkerställa att du syns och hörs bra i videomöten och till och med skapa presentationer och kreativt innehåll med några få knapptryck!
Upp till 26 timmars batteritid vid videouppspelning
Ultraportabel design med chassi i aluminium och en låg vikt på 1,35 kg
Qualcomms nya Snapdragon X Elite-processor
Inbyggd AI och dedikerad NPU som klarar 45 biljoner beräkningar per sekund (TOPS)
14-tums touch-skärm med 2.2K upplösning, 16:10-format med IPS-panel
16GB LPDDR5X RAM, 1024GB M.2 SSD
HP AI Companion, en mjukvara som kan överblicka och korrigera datorns AI-funktioner
Behöver du verkligen en dator med inbyggd AI? Flera arbetsuppgifter kan idag effektiviseras med hjälp av AI, och vem vill inte ”work smart and not hard” liksom? Så hur arbetar ni, kära läsare, idag?
Jag är också förvånansvärt pepp på dessa maskiner – jag gav upp på Windows-PC när jag hade den fetaste från ett annat märke men som ändå krävde att jag var nätansluten för att redigera film. En sådan här och Da Vinci Resolve sedan skall vi se vad det går för
Fast varför köper man då en sån istället för en Mac? När det är en del kompabilitetsproblem med ARM, så känns det ju inte så jättespännande om man inte specifikt skall använda AI?
Näe, blev aldrig så tyvärr. Men sugen är jag allt! Har egentligen inget större behov av en dator just nu, mer nice to have. iPhone 16 står ju runt hörnet, sen behöver jag spara cash för att köpa något kul på hjul (Tesla) nästa år
Vi leasar på jobbet men det är HP, eliteBook och Zbook fury, ska Hålla koll efter snapdragonmaskiner men enterprisemarknaden brukar ligga nån gen efter, om inte Arm är ett undantag då det inte finns nån previous gen.
Borde dock inte vara några frågetecken annars för vi kör mest webbappar och officepaketet.
ARM/RISC arkitektur är riktigt intressant för mig mig som utvecklare.
Med den väldigt låga Watt per Cycles (P=CV2F) är riktigt läckert och jag längtar till den kommer i SBC format.
Just med övergången till ARM på Windows, jag är osäker på att den verkligen blir av?
Datorförsäljningen är relativt liten, man köper en och har den många år och uppgraderar när det behövs. Gäller även företag.
Hörde på senaste Windows Weekly att Intel hade runt 70% av marknaden.
Resten delar AMD, Nvidia på lite grovt sett.
Nu kommer Qualcomm in, men deras tårbit av marknaden är liten.
Dessutom har Intel sent omsider kommit ikapp med Lunar Lake processorn. Även AMD har något motsvarande.
Så man undrar hur långsiktigt Qualcomms engagemang på datorerna kommer att vara? De tjänar pengar på mobiler till den största delen.
Jag tror man får vänta nåt år för att se om det blir en uppföljare till Snapdragon X Elite. Först då skulle jag känna mig mer säkrare.
Personligen skulle jag vara tveksam till ett inköp av en sån laptop i nuläget.
Om support/uppdateringar skulle försvinna om ARM satsningen på Windows inte blir långsiktigt.