Anlägga (del av) trädgård

Finns det några med lite kunskap om trädgårdsarbete?

Vi är nu nästan klara med framsidan på vårt hus. Alla ledningar ut från huset är bytta och huset är omdränerat. Sedan har nu hålet fyllts och nu ligger det där som en fint krattad jordhög. Företaget sa att de lämnar marken med jorden ca 10 cm för högt då marken/jorden kommer sätta sig under hösten och vintern.

Med det fattade jag att de inte tycker man ska göra så mycket innan våren. De rekommenderade att man då helst välatar(?) marken, sedan på med lite fin jord och så. Eller en markduk och sten. Allt efter tycke och smak.

Ett annat alternativ är ju att man fixar allt nu, typ vältar marken, på med lite fin jord och sår gräs eller vad man nu ska göra. Företaget sa väl lite dröjande att kunden bestämmer, men de rekommenderade att vänta tills våren som sagt.

Vad tror ni? Är företaget inne på rätt spår eller ska vi ta tag i det nu på en gång? Vi har inte bestämt oss riktigt hur vi ska anlägga denna del av trädgården. Jag är inne på markduk och sten. Sedan några hål i markduken för ett eller två körsbärsträd och typ tre buskar.

Allt beror på hur djupt de grävt, vad för fyllnadsmassor som används och hur bra dem packat det när dem återfyllt, hade definitivt väntat med att göra något.

1 gillning

Vi råkade ut för liknande sak som du för 6-7 år sedan. Avloppet sprack utanför husgrunden under en betongtrappa på ett 70 år gammalt hus.

Det slutade med att vi lagade avloppet och dränerade hela grunden. Både firman som dränerade grunden och en trädgårdsfirma vi anlitade sa att det är bra om det går en vinter för då blir det mindre sättningar i marken. Jag kan inte avgöra om det stämmer eller inte men slutresultatet blev bra.

Vi la markduk och grus mot gatan och planterade ett japanskt körsbärsträd våren efter.

Mycket av de de använt är den gamla jorden som de grävde upp. Uppblandat med lite singel och "färsk jord". Närmast huset var det ca. 2, 5 meter djupt.

Det var ju verkligen både liknande problem och liknande tanke på hur det ska se ut när det är klart.

Båda är inne på att vänta till i vår. Och det var ju vad firman sa så det låter ju bra.

Jag hade också avvaktat, paddar man inte, vilket kanske kan vara en risk i sig, så kommer det ju sätta sig :slight_smile:

Långvården, eller den årliga gipsningen? :joy::joy:

1 gillning