Någon som har testat Animus Heart-hubben?
Den ska enligt killen jag pratade med på Kjell & Co klara alla större system, men funkar det bra? Finns det någon produkt man ska ha istället?
För min del, som fortfarande är en “smarta hem”-noob, så vore det skönt med en hub som klarar de flesta av marknadens system utan strul. Nu ser jag att denna inte har inbyggt stöd för Hue, vilket ju är en stor fail…
Detta är jättesvårt att svara på utan att veta mer vad det är du vill göra. (Sen är jag inte någon som har provat Heart och kan svara på om det är den enheten som gäller eller inte, men lite att som man frågar får man svar)
Vad är dina ambitioner med ”smarta hemmet”?
Kommer du bara ha några lampor inkopplade och du inte bryr dig om vilken app det är som styr allt, eller vill du kunna konfigurera givare ihop med annan utrustning och styra allt via exempelvis Google eller homekit? Kanske platsbaserade automationer så saker bara styrs om du är hemma eller borta.
Det finns massvis med syften/behov och det behöver du svara på. Vad som är bäst för någon är inte alls bra för dig.
En sak som har fått mig att inte använda liknande hubbar är att jag tidigare har hört att funktions och säkerhetsuppdateringar (FW) inte kommer ut till enheterna om man inte har tillverkarens hub. Men detta kanske inte gäller längre?
Lägg pengarna på att köpa en Raspberry Pi 4 och installera Home Assistant istället.
Större community och du blir inte beroende av Animus och vad de stödjer.
Min ambition med hemmet är att kunna köpa vad som helst, och det ska bara funka. Då känns en multikompatibel hub som en smart lösning.
Jag vill styra allt med HomeKit.
Raspberry Pi låter jobbigt att installera och konfa. Så var det iallafall sist jag kollade på dem.
Visst det är en del att lära sig med Raspberry och home assistant, men när du fått ordning på allting så kommer du vara tacksam då du kan utöka med vad du vill.
Efter att ha lekt med smarta hem ett tag har jag insett att det finns ingen genväg som är smidigt och problemfritt fullt ut. Bättre att börja med någonting som är lite mer avancerat och bygga på. Finns mängder med YT guider och t.om. människor här i bubblan som kan hjälpa.
Tack för input @Curiosity . Jag förstår vad du menar, det kanske får bli så i alla fall. Är ju så jäkla noobig på detta bara så det känns lite överkurs. Men men…
Jag inser ju att jag har en Mac Mini över, finns det mjuk- och hårdvara för att göra den till en hub?
Home Assistant, har en lite start sträcka men när du väl har fått igång så funkar det prima. Behöver ej koda något heller, finns ett fint GUI. Det funkar med det allra mesta. Vill du använda prylar som Hue, Trådfri eller Aqura så måste du ha en Zigbee modul installerad ( eller köp alla hubbarna, men det är precis det du inte vill göra )
Vad jag förstår så GÅR det att installera på mac, men tror det ger en del huvudvärk och så billig som en Raspberry är så rekommenderar jag det. Sen bör du köpte till en Conbee II eller en Raspbee som agerar zigbee modul.
Är helt övertygad om att du fixar det även om startsträckan kan vara lite jobbig.
Men precis som @Cherry skriver så finns det GUI för det mesta och det finns oändligt med hjälp att få.
I slutet kommer du vara mer nöjd med ett öppet system där du kan bygga vidare i all oändlighet istället för att vara läst till en hub och deras val att uppdatera.