Jag använder både iPhone och Android och har testkört Android Auto och Apple CarPlay och jämfört dem med varandra. Med Apple CarPlay har jag engelska som språk, och på Android Auto svenska. Det som slår mig är respons på kommandon är bättre på CarPlay. Den lyssnar oftare rätt och förstår det jag säger. Siris röst, manlig brittisk engelska, låter dessutom avsevärt mer naturlig än den mer syntetiskt låtande kvinnliga svenska rösten från Android Auto.
När jag frågar Siri var jag är så dyker alltid rätt vy upp på kartan. Samma fråga till Google Assistant säger att jag är i Västa Götaland när jag i själva fallet är nära finska gränsen.
Är det någon av er som använt bägge system som har någon annan input på hur det står mot varandra?
Jag är så pass förtjust i den manliga brittiska Siri så jag är inte pigg på att prova den svenska upplevelsen. Lite som att han en brittisk butler i bilen! Kan tillägga att jag aldrig använder röstassisterna på mobiler och datorer.
Om du testar att byta Google Assistent till engelska, hur står dom sig då? Förstår att du kör engelska. Svenska är ingen hit även om det blivit bättre.
Efter fortsatt testande kan jag dra slutsatsen till att den svenska rösten till Android Auto är betydligt bättre än den till Apple CarPlay. Men det som Apple CarPlay har som fördel är att jag där kan be röstassisteten spela spellistor i Spotify, det förstår inte röstassistenten i Android Auto alls av någon anledning.
Är det någon som använder Android Auto som fått röstassistenten att spela en spellista som ni själva har skapat?
Bankar liv i den här tråden igen. Några nya insikter? Har precis köpt bil med carplay/android auto och har nu en iPhone. Men är sugen på en pixel vilket då blir android auto i bilen.
Hur står sig matchen idag? Vad anser ni som testat båda sida vid sida? Själv har jag bara kört CarPlay typ 1h totalt
Jag upplever att Android Auto kopplade upp bättre med en ny och bättre sladd. Det är i mångt om mycket samma sak, med en viss fördel till CarPlay eftersom jag tycker att den förstår röstkommandon bättre.
Har aldrig testat Android Auto, däremot använder jag Carplay varje dag, trådlöst i bilen varje dag. Funkar kanon, använder främst Waze och Spotify men då och då även Google Maps, ibland även telefondelen. Har inget att klaga på!