Android-användare inom EU får nu frågan vilken webbläsare de vill använda

Från sajten:
https://teknikveckan.com/android/android-anvandare-inom-eu-far-nu-fragan-vilken-webblasare-de-vill-anvanda/


image

EU-kommissionen fastställde förra året att Google har missbrukat sin position på marknaden då Android kommer med Googles egna webbläsare Chrome förinstallerad på alla enheter som använder operativsystemet.

Google fick även en böter på hela 4,34 miljarder euro på grund av detta och Google har överklagat domen. Men inom ett par månader kommer samtliga Android-användare att få en fråga om vilken webbläsare och sökmotor de faktiskt vill använda på sin telefon.

Via Reuters

Lite nyfiken på varför det är okej att Mac & iOS kommer med safari, och att Windows kommer med Edge…?

Om jag får gissa så beror det på att Apple bara har iOS på sina egna enheter och Android används av fler tillverkare.

Microsoft har jag för mig åkte dit på nått liknande.

Inte riktigt förstått detta, men e de google som styr allas android version? alla har ju olika menar jag…

Se Android som själva motorn i maskineriet, sen kan olika utvecklare jobba vidare på grundkoden och göra sin egna version =)

1 gillning

då förstår jag, och där i motorn står google och stampar?

Ja Google är ju ägare av Android och de skickar då med vissa program som självklart är gjorda av bolaget som alla som implementerar Android på sina enheter får med. Så som att Google är automatiskt sökmotorn som är standard och likaså webbläsaren som är Chrome.

1 gillning

AH nu vaknade jag… tack!

1 gillning