Ändra DNS

Hej TV.

Jag vill byta DNS till 1.1.1.1 på min comhem router. Hur gör jag det lättast? försökt googla men fattar inte riktigt

Logga in på Mina sidor hos Com Hem så hittar du manual för just din router.

Jag har följande router Netgear CG3100.

Skulle vara väldigt tacksom om någon skriver hur fan jag ska skriva. hittar fan inte i manualan var jag ändrar DNS.

Jag har loggat in på Routern med min laptop på 192.168.0.1

Är det där inte din privata inloggningskod: 192.168.0.1 som du lägger upp för alla?
Du kan ringa och fråga dom 90222 dom har öppet.

Nej har inlogg samt password för att komma in :slight_smile:

Jag har samma modell. ComHem använder en nedlåst version av firmware på sina modem. Att ändra DNS är en av funktionerna som är nedlåst. Det går inte att ändra DNS på routern.

Du får ändra DNS på varje dator/mobil istället. Alternativt antar jag man kan be ComHem ställa in modemet i bryggat läge om du vill använda en egen router bakom iställlet.

192.168.0.1 är ett lokalt ip-nummer som är den samma för alla routrar så det är inget hemligt.

1 gillning

Stort tack

Ändrar man inte DNS i inställningar,%C3%84ndra%20DNS

Nätverk på datorn?
Iaf på min Mac, på en windows-maskin vet jag inte då det var åratal sen jag rörde en men borde vara så där också…

du ändrar i dhcp scope i routern…sätt där 1.1.1.1 så kommer alla som får IP från den routern 1.1.1.1 som DNS

Vad är finessen med att byta ?

1.1.1.1 Är så mycket snabbare…

Får testa, tack för svar

Mitt tips är att byta ut routern från Comhem till en du har mera kontroll på. Ska la gå och brygga din router från Comhem? Mycket bättre att byta DNS på routernivå. Slippa hålla på att krångla med DNS i varje dator m.m.

Sedan letar du upp något med DNS i din router. Alla ser olika ut tyvärr:

DNS 2 sätter du som 1.0.0.1

Routrar som är värda att kika på är ER-X, ER-L, ER-4 och ER-6P i mitt tycke. ER-X hittar du för runt 600 kronor eller så. MikroTik är okej också i mitt tycke.

2 gillningar