Analytiker: HomePod mini är en succé för Apple

Från sajten:
image

HomePod blev inte riktigt den succé som Apple hade hoppats på men bättre ser det ut att gå för deras billigare högtalare HomePod mini som kostar runt tusenlappen.

Det är analysfirman Strategy Analytics som har estimerat att Apple har sålt 4 miljoner HomePod mini under tredje kvartalet i år. Totalt har de nu en marknadsandel på 10,2 procent i segmentet smarta högtalare och smarta skärmar. Google Nest Mini var den mest sålda högtalaren följt av HomePod Mini och fjärde generationens Echo Dot. Innan Apple lanserade HomePod mini hade de en marknadsandel på 5,9 procent så det går helt klart åt rätt håll.

Vad Apples nästa drag är vet vi inte men det har ryktats om att Apple har planer på att släppa en smart högtalare med inbyggd skärm och det känns som ett rimligt nästa steg för bolaget. HomePod mini lanserades i oktober 2020 och i höstas släppte Apple högtalaren i tre nya färger men i övrigt har högtalaren inte uppdaterats hårdvarumässigt. Med tanke på den succén som HomePod mini ser ut att vara så hoppas vi att Apple tar sitt förnuft till fånga och släpper den i Sverige snart med en svensk Siri. Är du sugen på en HomePod mini så går de dock att köpa och kostar i skrivande stund från 1089 kronor.

Via Macrumors

Som jag väntar på stöd för svenska.

Jag har svårt att förstå varför just HomePod ska ha svårt att stödja svenska när alla andra plattformar kan det: iPhone, iPad, Watch, Apple TV och Mac.

2 gillningar

Ja det är så märkligt faktiskt!

Som Apple Watch inte har stöd för svensk tangentbord är ju också märkligt.

Spotify är så stort i Sverige och Apple vill inte in på den marknaden förrän Spotify har ett ljust tema. :wink:

1 gillning

Det är inte så märkligt då QuickPath inte kom till svenska förens i iOS 15.

1 gillning

Funkar bara på den svarta HomePoden

2 gillningar

De två senaste språken att få stöd på HomePod var holländska och ryska. Vi kan bara hoppas att vi närmar oss det skandinaviska språkområdet.

Samtidigt som HomePod Mini släpptes öppnade Apple upp SiriKit Media Intents för HomePod så att tredjeparts musiktjänster kan spelas upp direkt från HomePod utan att behöva styras från telefon eller dator. Spotify har fortfarande inte implementerat detta ett och ett halvt år senare.

Det finns en lång tråd om detta på Spotifys community. Gå in och rösta!

Jag använder Apple Music.

3 gillningar

Har redan köpt in mig på Googles högtalare. Tror Apple biter sig själv i svansen genom att inte släppa sina högtalare i fler länder. Många har nog redan valt sina smarta högtalare när Apple kommer till skott.

Helt sjukt att ett så stort bolag som Apple, som gör mångmiljardvinster år efter år, inte kan göra bättre än så här. Man skulle tro att de endast har ett par personer som jobbar!

Google har ju å andra sidan inte ens släppt sina mobiltelefoner här.

Touché

1 gillning

Jag också

Nej men de klarar sig nog med alla Android-lurar som redan finns på den svenska marknaden. Var inte ute after att starta ett Apple vs Google krig. Det jag syftade på var att om man är sen till dansen så blir där nog inga kvar att dansa med när man väl kommer dit.

2 gillningar