AmpliFi Alien får HomeKit-stöd

Från sajten:
image

En trevlig nyhet för alla HomeKitanvändare och AmpliFi Alien-routeranvändare.

På HomeKit News kan vi läsa att enligt Reddit-användaren u/TimoFeyK, som verkar betatesta sin router, har den senaste betauppdateringen för AmpliFi WiFi-appen en lista över saker som behöver testas. Detta inkluderar “…Apple HomeKit för AmpliFi Alien-router (stöd från firmwareversion 3.7.0beta6 och senare” samt mindre uppdateringar, korrigeringar och stabilitetsförbättringar).

Alien router apparently getting HomeKit support from AmpliFi

Det står inte specifikt HomeKit Secure Router (HSR) vilket gör att vi undrar om det är HSR som menas, men något annat kan vi inte komma på att en router kan göra i HomeKit.

Via: HomeKit News

Hur glad är @Zop nu?

1 gillning

Jag som har Amplifi HD gissar att det aldrig nånsin kommer till min router :frowning:

Vad exakt tjänar man på att ha sin router i homekit? Vad blir säkrare? Vad blir smidigare? Nytt uppgraderat till 1000/1000 och får endast ut ~300/300 när jag kör trådlöst, så kanske borde investera i nån flashig WiFi6 router. Bör man isf titta på stöd för HomeKit?

Det låter intressant men de brukar betatesta relativt länge innan de släpper en stabil version. Kommer nog ett gäng betaversioner och releasekandidater innan jag får se detta.

AmpliFi Alien firmware version 3.7.0beta6 has been released.

Changes from the previous beta version:

• Introducing Apple HomeKit security feature to AmpliFi Alien standalone router setups. Requires HomeKit hub and 1.16.0 iOS version.

Get 1.16.0 iOS app version by joining Early access program on TestFlight.

Kan även tillägga att de plockat bort funktioner som funnits i beta vid tidigare tillfällen för att de inte tyckt att det varit tillräckligt stabilt.

Jag ropar inte hej förrän de släpper en skarp version.

AmpliFi Alien firmware version 3.7.0beta7 has been released.

Changes from the previous beta version:

• HomeKit Secure Router fixes and improvements

Än så länge är HomeKit kvar.

1 gillning

1 gillning

Borde komma en ny firmware till Alien snart också då:

https://community.ui.com/releases/AmpliFi-Firmware-Alien-3-7-0-3-7-0/cc1c455b-2bc0-44f8-ac55-b822e83f7ad7

Önskar att det kommer till deras unifi också

Det som talar emot är att UniFi inte är konsumentprodukter.

Det som talar för, är att det är mest konsumenter som tror sig vara professionella företag med enorma behov som köper deras produkter.
Samma konsumenter som även pillar med allt och vill ha allt snarare än att det fungerar 100% av gångerna

2 gillningar

:heavy_check_mark:

6 gillningar

Den här har varit ett riktigt bra köpt Det släpps fortfarande uppdateringar. Firmware med versionsnummer 4.0.5 släpptes i slutet av november.

AmpliFi Alien har fått första uppdateringen på ett år:

https://community.ui.com/releases/AmpliFi-Firmware-Alien-4-0-6/9ef9c683-5b80-4eb1-821e-b17731525419

Liket lever.

3 gillningar

Jag minns när jag började med Ubiquiti. 10 år sedan eller nått nu. Köpte en ERX + en UniFi Lite AP.

På slutet av livet på den fick den också uppdateringar någon gång om året max. Senaste uppdateringen jag hittar på den nu är från 1 Aug 2023. Så den är nog död idag! Jag gillade annars den.

ERX + en UniFi Lite soppade gatan av mycket som var bra mycket dyrare! Tror routern kostade 5-6 hundra och UniFi Lite någon 1000-lapp.

Så runt 8-10 år kan man räkna med uppdateringer. Säkert lite beroende av modell också dock!

1 gillning

För övrigt hör man inte mycket om HomeKit-routrar längre. Var det en fluga?

Finns en beta som är 3 månader, mestadels grafiskt gränssnitt och wireguard stöd som är nytt https://community.ui.com/releases/EdgeRouter-3-0-0-rc-9/3b3e6900-c2a3-4202-93a1-18f1c4b9e483

1 gillning

Troligtvis :face_with_peeking_eye:

1 gillning