Amazons röst-assistent och ekosystem Alexa har börjat utvecklas för den svenska marknaden och nu söker man folk som vill betatesta.
Alexa är bredvid Google Home det största ekosystemet men finns på minst språk. När Amazon.se rullades ut till oss svenskar fanns det exempelvis inget spår av Amazons assistent.
Nu kommer det dock bli ändring på det och Amazon har börjat bjuda in beta-testare. Det går inte att anmäla sig själv utan företaget verkar välja ut svenskar som redan idag kör den amerikanska varianten.
Utöver att hon förstår min skånska engelska så är det väl hela upplevelsen av att det bara fungerar. Engelskan man kan bedriva mot assistenten känns naturlig och inte alls lika konstlad som mot övriga assistenter. Men min småländska fru kommer dock inte lika väl överens med henne. Med det gäller iochförsig all teknik här hemma
Just hela uppsättningen med skills och röstaktiverade rutiner där den hela tiden kan utvecklas av användarna själv är guld värt.
Enda griefen jag har med Alexa i detta läget är egentligen problemen hon har med Spotify. Men verkar vara något genomgående på spotifys sida där man måste be om vad man vill lyssna på två ggr för att hon faktiskt ska börja spela.
Nollställer man skillen och loggar in på nytt så fungerar det på rätt sätt ett tag men problemet återkommer alltid igen.
Värt att tillägga är att vi kör homekit på alla automatiseringar i övrigt (via en homebridge) här hemma,så just den biten har jag inte använt så mycket utan det är främst för allt som inte sker per automatik som Alexa får rycka in vid.
Jag har kört Alexa några år och är också nöjd! De funkar, de känns naturligt att tala och få svar. Ljusår framför Siri och Google enligt mig.
Alexa förenklar massor för vår familj där alla nyttjar Alexa. Ungarna som är 7-9år nu kör Alexa dagligen. Dom tycker de är roligt att prata engelska, dom frågar ofta om översättningar av ord, starwars tema, ber henne prutta, startar musik, timers mm. Kul att hon inte är så ”seriös” utan kan skoja till de ett ordentligt.
För min del är de automationerna och antalet produkter som är uppkopplade som gjort största skillnaden, fanemej allt utom Plejd går ju koppla upp! . Alexa good morning - tänder upp ljuset som man önskar på morgonen , vädret för dagen, slår igång luftrenaren, drar upp rullgardiner etc. Etc. och säger god morgon till grabbarna.
Samma med good night där hon släcker ned, stänger av tv apparater, rullgardiner, säkerställer att kamerorna är aktiva (ifall man avaktiverat av nån anledning) mm. Mm.
Inget unikt, men de funkar riktigt bra med en stor enkelhet, hon hittar automatiskt nya enheter och kan ofta plocka med mer än ex Apple från apparna, ex senarion från Hue, har bra drop-in funktion för samtal, där andra parten inte behöver acceptera utan den visar tydligt med ljud och visuellt att nu kommer någon in, annonsera internt att de är dags för middag i alla enheter eller liknande. Kollar in mina arlo kameror.
Sen har dom en bra larm funktion ”Alexa Guard” där enheterna ligger och lyssnar efter ljud som är relaterade till inbrott (glaskross etc.), visuellt visar den lite som ett billarm att något är igång o övervakar om tjuven skulle kolla in i något fönster.
Kört Alexa några år, nöjd. Inte alltid hon förstår min smångelska, men vi utvecklas ihop. Sonen uppskattar också Alexa mer och mer.
Bäst hjälpreda är hon i köket med timers/shopping list osv. Hon sköter ljus, rullgardiner, dammsugare, announcements, nyheter, radio. Spotify fungerar fint, men ihopkopplingen med Denon Heos är sådär så separerar dem.
Har även en Fire TV så kan styra en del med rösten där, men det är ej perfekt ännu. Men känns som Alexa utvecklas hela tiden. Frågan är om man ändrar till Svenska när det väl kommer?
Kul att det blir lite konkurrens. Känns som Google Assistant fungerar riktigt bra, jag är nöjd men nya funktioner rullas ut olidligt långsamt och lite alternativ är aldrig fel.
Någon mer som är med i Beta programmet och som jag inte förstår vad det är man testar? Svenska lyser med sin frånvaro trots att alla adresser i Alexa och på amazon kontot är inställda på Sverige finns svenska som språk inte att välja. Börjar tveka på om det verkligen är svenska som språk de verkligen testar.
Det hade varit trevligt med någon info angående vad som är nytt så man vet vad som skall testas. Dessutom så fick jag ett ” Customer Satisfaction Survey” igår men jag fyllde i det utifrån hur det fungerat innan ”preview/beta”. Är det någon som vet om det kommit någon uppdatering efter man joinade preview programmet?