Amazon visade nya eero 6 och eero Pro 6

Från sajten:
image

Amazon presenterade också nya meshrouters från eero och det är två versioner som nu släpps, modellerna eero 6 samt eero Pro 6. Båda med stöd för Wi-Fi 6 och Zigbee men intressant nog också för HomeKit Secure Router. Just stödet för Apple HomeKit har det pratats om en tid nu och Linksys gick häromdagen ut och meddelade att deras Velop meshrouters ska få stödet via en uppdatering inom kort. Fördelen med stöd för HomeKit i routern är att du kan ha mer kontroll över vilken åtkomst dina enheter ska ha gentemot Internet.

Wi-Fi 6 innebär snabbare uppkopplingar i hemmet och detta är relativt nytt med få produkter på marknaden som kan dra nytta av det. Modellen eero 6 är en dubbelbandsrouter medan eero Pro 6 erbjuder tre band med två 5 GHz band och ett 2,4 GHz band. Båda varianterna har två Ethernet-portar och en USB-C port.

Vad gäller stödet för Zigbee så är detta endast användbart med Alexa-kompatibla enheter.

Meshrouters från eero är inget som vi ser mycket av här i Sverige men allt kan ju ändras i dessa tider med global handel. Priserna ligger på $129,99 för eero 6 och $229,99 för eero Pro 6. Behöver du fler enheter kostar dessa $89,99 och finns att beställa idag från Amazon i USA och skeppas i november månad.

Källa: AppleInsider

Fan, jag är sugen på dessa för att kunna testa HomeKit-funktionerna. Köpte nyss ett annat mest-system och vill helst bara glömma av nätverket, då jag egentligen bara vill att det ska fungera.
Är detta en ”gamechanger”?
Är detta nödvändigt i det smarta HomeKit huset, eller finns det andra sätt att få till samma funktionalitet?

Skulle nästan rekommendera Velop då :slight_smile:

Sedna vet jag inte riktigt varför man vill ha in dem i HoneKit - vad säger @Marcus_Attefors

Har faktiskt ingen aning vad det ger för fördelar, kanske att man slipper ha Apple tv/iPad som hubb för HomeKit? :man_shrugging:

Det är väl att den kan begränsa vad som delas utåt i ditt smarta hem, dvs den sätter din personliga integritet i fokus :smiley: Bara ATV, HomePod och iPad som funkar som hemhub än så långe :neutral_face:

1 gillning

De olika nivåerna man kan ställa in sina prylar på:

The following controls are available within the Home app:

  • Restrict to Home : Only allow connections to your home hub. This may block firmware updates or other services.
  • Automatic : Allow connections with an automatically-updated list of manufacturer-approved internet services and local devices.
  • No Restriction : Allow conncetions with any internet service or local device. This provides the lowest level of security.

Något jag tycker är bra är att fast man inte tillåter sina smarta prylar prata med internet så kommer man ändå kunna styra dem via hem appen.

If I block internet access, will my HomeKit accessories still work?

Yes, they certainly will! In the most restrictive access level, your HomeKit accessories will communicate only with your HomeKit hub, keeping them connected.

1 gillning

Jag har kollat lite på Velop innan men resentionerna på Prisjakt fick mig att tveka endel. Sen en annan sak är att de inte har wifi6, men det kanske inte är en jätteviktig sak egentligen.

Jag är också lite sugen på att beställa hem dessa. Tänker att om man ska byta så varför inte ta en router med wifi 6 :smiley:

Om du räknar med att behålla routern i flera år så kan det vara värt att lägga pengar på Wi-Fi 6. Är väldigt få smarta hemma-prylar som stödjer det än.

I dagsläget ja, men vi vet hur snabbt utvecklingen går.

Inte särskilt snabbt. Wi-Fi 6 är ett år gammalt och fortfarande inga eller försumbart få smart home prylar som stödjer det. Även få datorer och telefoner som stödjer det än.
Aqara hubben stödjer tex inte Wi-Fi 5. Som sagt måste man ha en ny router nu och man räknar med att ha den i många år så kan det vara värt att skaffa en med Wi-Fi 6.

Jag håller hoppet uppe. Som jag skrev innan, om man ändå ska ha ny, varför inte skaffa en med wifi 6. Bara för att det inte kommit på bred front hittills så tänker jag inte hoppa det.

Skrev mitt inlägg så att du och andra är medvetna om att stödet för Wi-Fi 6 är minimalt ännu och att det inte är någon mening att byta router enbart för det.

Nej enbart för det ska man inte byta. Men du ser väl ändå ingen nackdel i att man väljer en router med wifi6 om man nu ska byta?

Inget annat än att routrar med Wi-Fi 6 brukar vara dyrare än de utan och att det finns ett begränsat urval av routrar som stödjer det.

Så bara köpa om man inte bryr sig om den lilla skillnaden :smiley: Men varför jag är sugen på dessa är fråmst för att testa HK funktionen. Gillar att testa nytt :smiley:

2 gillningar