Amazon slopar sina egna kartonger på massor av produkter

Från sajten:
image

Amazons leveransförpackningar med loggan och deras egna tejp har blivit smått ikonisk och syns överallt men nu ska den bort på vissa produkter och istället kommer de skickas i sin originalförpackning.

Kategorierna där Amazon kommer sluta packa ned produkterna vi beställt i leveransförpackningar är bland annat kökstillbehör, sportutrustning och kontorsmaterial. Samtliga produkter i dessa kategorier har fått genomgå falltester för att se att de går att skicka i sin originalförpackning utan att gå sönder. Detta kommer även vara tydligt när vi beställer något på Amazon då det står “visar vad som finns inuti” markerat på hemsidan. Om det som beställs är en present så kommer det gå att bocka i att beställningen ska döljas och då kommer den få en klassisk låda från Amazon.

Gulfem Toygar, Sverigechef för Amazon säger: ”Våra kunder vill att produkterna de köper på Amazon.se ska komma fram snabbt och säkert, med minimalt med emballage att återvinna. Idén bakom vårt nya förpackningsprogram i Sverige är att eliminera extra emballage helt och hållet, och enbart lägga till en extra papperspåse eller kartong när det är nödvändigt för att skydda produkten. Vi är glada över att rulla ut det här initiativet och hoppas att våra kunder kommer att uppskatta fördelarna med mindre förpackningsmaterial.”

Detta är en del av Amazon’s hållbarhetsinitiativ för en bättre planet men vi kan ju killgissa lite och anta att de i slutändan även kommer spara en bra slant på att slippa skicka sakerna i sina egna kartonger.

Låter som ett bra alternativ för att spara vår planet. Är det inte en present så är det nog inte många som bryr sig om emballaget. Själv skulle jag bara uppskatta att slippa kartongåtervinningen.

Slänger in en extra fråga som någon här kanske kan svara på. Om man vill beställa något från Amazon till någon annan, säg en förälder eller syskon som bor i en annan stad. Om man bara väljer ett ombud i närheten av där de bor så måste jag hämta ut det med mitt ID och det förtar ju hela tanken. Hur gör man smidigast istället? Finns det något sätt att ange ett annat mottagarnamn som jag missat?

Numera går det ju oftast bra att legitimera sig i förväg med BankID och sedan dela den färdiglegitimerade qr-koden med vem som helst. Då behövs inte din fysiska legitimation vid utlämnandet.

På ditt konto hos Amazon kan du lägga till flera profiler/adresser så väljer du bara den du önskar vid utcheckningen när du betalar som du önskar att paketet skickas till. Har man 2 eller flera profiler så får man alltid göra detta val.

Låter bra men då ska fraktbolaget vara varsam med försändelsen. Minns ett paket från Bring, då var hela paketet som om någon hade kört över den med bil. Så innehållet klarade sig tack vare den yttre kartongen.

Ja, den fungerar ju att identifiera sig och låta någon annan hämta ut. Tänkte inte hela vägen här.

1 gillning

Försökte leta efter profiler på det sättet men hittade inte det. Kunde lägga till flera leveransadresser på min profil men även om jag skriver ett annat namn på paketet och ett annat mobilnummer så står det att jag ska identifiera mig med mitt namn och mitt telefonnummer.
Jag gjorde en beställning till min mor med hemleverans så får vi se om de lämnar ut paketet till henne eller om jag måste köra 12 mil enkel resa för att identifiera mig.