Amazon Primes HDR ser ut som skräp

Skulle titta på säsong 5 av The Expanse. Upptäcker att Amazons HDR ser ut som skräp. Ett enda gytter av gråskalor.

Alla andra streamingtjänster ser bra ut både i HDR och Dolby vision.

Något man kan göra? Hittar inga inställningar i appen.

Använder Apple TV 4k kanske jag ska tillägga.

1 gillning

Inget jag tänkt på tänkte jag säga men så kom jag på att jag stängt av HDR på min tv eftersom ingen HDR är bättre än dålig HDR.

Jag har inte märkt något på den serien jag kollar nu. Varken på TV:n i vardagsrummet eller sovrummet.
Ser ut som det “skall” göra.

Skulle inte förvåna mig om de använder HDR10+ som Apple TV 4K inte har stöd för. Men den borde backa tillbaka till HDR10 helt enkelt.

@Zop Du har rätt. Känns som jag får stänga av HDR när jag kollar på den serien

@Esse Så kan det vara. Ska kolla ikväll hur det är.

Ok då förstår jag varför HDR ser ut som skit på min Philips tv

Philips TV har iofs stöd för HDR10+ :slight_smile:

Har testat lite nu. Stämmer som @Esse säger att det är HDR10+. Apple TV gör dock fallback till HDR10.

Testade med Prime-appen i TVn istället och det ser något bättre ut när det är HDR10+. Har också en Philips som stödjer det.

Börjar dock misstänka att producenten av serien vill att den ska se ut på detta sätt. Ser enligt mig dåligt ut i båda formaten.

Blir att stänga av HDR helt för denna serien eller hitta en fil som trillat av en lastbil och titta på den istället :wink:

Ja men inte min ATV 4 4K (enligt dig) och det är HDR10+ material jag har tittat på.

Ahh, det borde jag förstått att du använde. Ja då bryts signalen.

Ingen signal bryts utan HDR ser inte bra ut

Signalen = HDR10±metadatan.

Och den bryts inte för tv´n indikerar HDR material men der ser inte bra ut

Ser det inte bra ut är för att metadatan inte når fram. Och det beror på att Apple TVn säger till teven att aktivera HDR, men teven får sedan ingen metadata att fylla de luckor som HDR väntar på och då blir det bara blaskigt.

Aha du menar så :grin:

Detta skall dock inte kunna hända längre så man blir ju lite intresserad av user-caset!

Varför ska det inte kunna hända? Spelar ingen roll om jag använder AppleTV+, Plex så är färgerna urvattnade. Googla på ”ATV 4 4K washed out colors” så är det många som har detta problem.

För att numera skall Apple TV 4K stänga av HDR när den inte används.

Så kallade washed out colors är inte ett Apple TV 4K-problem utan det är så bilden blir om någon enhet säger till en annan att nu skickar jag HDR-signaler men saknas då metadatan, dvs informationen om vad som skall visas så blir det den effekten.

Att Apple TV fick skulden var att det var en av de första enheterna som introducerade HDR till den breda massan. Men i början var det alldeles för avancerat.

Framförallt var problemet menyerna i början. Då Apple TV inte stängde av HDR i sina menyer och menyen har ingen HDR-information. Men det löste de ju snabbt.

Men det verkar den inte göra. Angående washed out colors är det märkligt när det är Apple TV+ material som har HDR metadata.
Kan säga att ditt inlägg gör inte så att jag förstår problemet bättre :rofl:

Kolla så det är rätt inställt. Så här har jag det

Dvs Apple TVs UI kör standard dynamic range och matchar det innehåll man sedan försöker spela