Amazon inleder samarbete med Tile

Från sajten:
image

Det finns väl ingen som undgått att Apple lanserat AirTag. Eller att Tile tycker lite sämre om konkurrensen kring denna produktkategori.

Apple använder sig av “Hitta”-nätverket för att kunna detektera och lokalisera borttappade produkter. Med tanke på mängden produkter från företaget som finns ute på marknaden så får de ett ganska stort försprång gentemot konkurrenterna.

Nu slår sig dock Amazon samman med Tile i USA i ett samarbete för att underlätta för användare av just Tile. Detta innebär att Amazon’s nätverk “Sidewalk” som primärt används av deras egna produkter, men även partnerprodukter, nu ska kunna användas av Tile för att spåra borttappade prylar. Amazon Sidewalk, är för er som inte känner till det, ett nätverk där produkter från bland annat Amazon och Ring tillsammans bygger ett eget nätverk för att förbättra räckvidden för produkterna i och utanför hemmen. I praktiken innebär detta miljontals enheter i form av Echo-högtalare och Ring Videodoorbells som nu ger Tile en skjuts i funktionaliteten. De kommer att använda Bluetooth-signaler i Sidewalk nätverket för att detektera borttappade enheter.

Tile Pro

När det gäller säkerhet så vidhåller Amazon att deras Sidewalk-nätverk har tre lager av kryptering så troligtvis fullt nog för de flesta användare. Har du en drös av Amazon-enheter i ditt hem så kommer den produkt som detekterar din borttappade Tile Tracker att signalera detta.

Samarbetet med Tile börjar rullas ut i juni månad, dock endast i USA så de som är utanför får förlita sig på samma spårningstaktik som de har idag. Vad som händer i framtiden återstår att se.

Källa: AppleInsider

1 gillning

Ja, vi vet ju alla hur seriöst Amazon tar det där med säkerhet och integritet.

2 gillningar

Apple signade ju för något år sedan nytt 5 års avtal med AWS för iCloud mm

Ja men det är förjävligt ändå. :rofl:

1 gillning

Håller med om det. Det är lite av parodi att många är emot Amazon tjänster och sedan betalar Apple 300 miljoner SEK i månaden för AWS. Dessutom är de så nöjda att de förlänger avtalet till typ 2024

1 gillning

AWS är en grym tjänst. Har inte testat den själv då vi kör med MS Azure men från utvecklare som testar båda så har MS mycket att jobba på för att komma i kapp.

2 gillningar

Kan jag säkert tro. AWS är väl världens största om jag inte mins fel

Man behöver väl inte tycka om allt ett företag sysslar med bara för att man tycker att en av deras tjänster är bra.

Jag tycker att Google har en bra sökmotor men i övrigt gillar jag inte Google och deras tjänster.

Jag tycker att Microsoft Excel är fantastiskt men använder helst inte något av övriga programmen i Office-sviten.

Samsung gör en del bra vitvaror medan deras mobiltelefoner är horribla. :wink:

4 gillningar

Kan jag hålla med om och naturligtvis så är AWS en fristående del i en stor koncern. Men är ändå lite lustigt att Apple som håller integritet / säkerhet super högt bygger inte en egen tjänst utan använder sig av Amazon för att lagra sina kunders data

2 gillningar

Aws är infrastruktur så att Apple hyr hårdvara av Amazon för att köra sin mjukvara på är inte så konstigt.
Och tänk vilken skandal det skulle vara om det skulle avslöjas att en plattform som Aws eller Azure snokar i sina kunders data.
Sedan tippar jag att Apple krypterar allt data som ligger på Aws. Vi gör det med allt data i Azure. Inte för att vi inte litar på Microsoft utan för att skydda data vid ev intrång.

3 gillningar

@ante Det är bara @pao som letar efter en pik som inte finns.

2 gillningar