Amazon i Sverige är inte så stort som vi tror

Från sajten:
image

Amazondagarna är nu över och är Amazons dagar i Sverige också räknade? SIFO och Prisjakt har utfört undersökningar som pekar på att Amazon inte står lika säkert som vi kunde tro.

I en SIFO-undersökning har svenskar frågats om hur de ställer sig till det amerikanska företaget här i sverige. Amazon hoppades såklart att det skulle ta extra fart i och med lanseringen av Amazon Prime. Men det är fortfarande 33% som svarar att de inte vet vad Amazon Prime är (41% 2021). Dessutom säger 43 procent att deras intresse för Amazon är oförändrat efter att Amazon Prime lanserades.

Under dessa dagar har också Prisjakt utfört en prisjämförelse mellan Amazons Prime Days-erbjudanden och andra svenska butiker och det visar sig att Amazon bara är billigast i fyra av tio fall. I prisjämförelsen kollade Prisjakt på 141.000 produkter från Amazon.se som finns hos minst tre andra butiker.

Kategorier där Amazon är billigare

  • Fläktar (billigast i 59% av fall)
  • Böcker (57%)
  • Kaffekvarnar (57%)
  • Leksaker (54 %)
  • Produkter till köket (43 %)

Kategorier där Amazon inte är billigast

  • Jackor (billigast i 29% av fall)
  • Datortillbehör (25 %)
  • Hudvård (22%)
  • Hårvård (18%)
  • Parfym (17%)

Via: Feber.

Trodde vi verkligen det var så stort? :slight_smile:

Efter alla dina länkar trodde jag de var störst av allt?! :grimacing:

Hjälper bara underdogs!

Amazon använder jag främst för sådant som jag inte hittar i andra svenska affärer.

1 gillning

Själv stör jag mig på att man måste ha prime för att få prylarna med normal postgång. alltså ett par tre dagar som det normalt tar. handlar visserligen där, men ogärna. och jag tror nog att Amazon även om de inte säger det, tycker att satsningen är en besvikelse. Kanske därför Alexa än inte har kommit på Svenska?

Eller hur!
Det är väl typ folk som hänger här som Amazon är populärt.
Bland tech- och internetfolk.

1 gillning

Sedan all negativ press innan och under lansering gjorde sitt.
Och det dåliga arbetsvillkoren för personal på deras lager runt omkring i världen gör att många har en negativ inställning till Amazon.

Har beställt 63 gånger så Amazon sedan starten i Sverige, är stort för mig. :stuck_out_tongue:

2 gillningar

Räknade du alla beställningarna eller finns det lätt tillgängligt att se?

Man kan lätt se hur många man gjort per år.

image

1 gillning

38 st här

En beställning totalt på mitt konto. Betalar ändå för Amazon Prime varje månad för att jag gillar tv-serierna.

1 gillning

50 st sedan 2020. Och då ca 75% vinyl.

2 gillningar

19 ordrar med totalt 55 produkter från Svenska Amazon.

Mitt första köp från Amazon gjorde jag våren 1999. The Vikings: Recreated in Colour Photographs

Jag har handlat mycket mindre än jag trodde från amazon.se. När jag flyttade tillbaka till Sverige från USA 2017 så saknade jag Amazon hela tiden men innan dom han starta .se så hann jag hitta andra butiker för det jag ofta letar efter och sajten är ju fortfarande ganska usel att hitta det man söker på så även om jag kollar efter något på sajten blir det ofta att jag avbryter och går någon annanstans.

1 gillning

33 gånger , mest nerf pickadoller och drej redskap till frugan , anker och morphie e nog de ja köpt till mig därifrån