Alternativ till säker lagring i molnet

Jag är ju ingen expert på detta men jag förmodar att det hände något som sedan skrevs över på alla diskar. Gick inte ens att formatera diskarna.

Synology anses vara bra.

2 gillningar

Finns olika "typer" av RAID:
Låt oss ta Kjell som startpunk igen:
Hur funkar det? - Raid | Kjell.com

2 gillningar

Jo jag har spanat lite på DS718+ och DS918+. Men det blir en rejäl slant med diskar och allt… :grimacing::slightly_frowning_face:

Aj fan! :grimacing: Trist! :slightly_frowning_face:

Ja det kostar att ligga på topp.

Tyvärr är det så. Antingen kostar det över tid i molnet eller en högre initial investering. Inget är tyvärr gratis idag.

1 gillning

Onekligen…. :smile:

Mmm, men fasiken vet om en sådan lösning ryms i min budget just nu. :slightly_frowning_face:

Ok, nu visade det sig att en vän till oss har en Synology ds718+ som han vill sälja då han inte använder den längre.

Kan den vara något att ha eller är den modellen att anse som hopplöst föråldrad? Och vad kan vara ett schyst pris för den exkl. hårddiskar?

Den kommer hålla många år till. 1300-1500 kanske. Eller kompispris 1000:-

2 gillningar

Toppen och stort tack! :smiley::+1: Slänger väl iväg ett bud på den då.:slightly_smiling_face:

1000-1500 tyckte han verkade väl lågt. :slightly_frowning_face:

Så vad vill han ha? :slight_smile:

Det skrev han inte. Han skulle tänka över det. Han får väl fundera lite och återkomma. Tror vi båda känner att viktigast är att hitta ett pris som vi båda är nöjda med snarare än att någon ska göra ett klipp på den andres bekostnad.

Med tanke på att det är en avslutad produkt, att den bara tar två diskar är 1500kr ett skäligt pris.

1 gillning

Får jag lyfta ett varningen finger.
Om den inte tillverkas längre och har några år på nacken så är det väl en risk den pajar förr eller senare.

Så då har du gjort en investering på några tusen som måste göras igen om säg 4år... Och den lösningen håller i 6år till etcetcetc

Jag valde cloud vägen. Eftersom det skyddar från stöld,brand etcetc.
Är väldigt selektiv vilka bilder och filmer som läggs där. Man är många gånger lat och laddar upp allt i molnet och då tar det snabbt slut.

Använder Dropbox 3tb.

2 gillningar

Jo men 3TB räcker inte långt på sikt. Visst kan det vara en fråga om lathet men i mitt fall handlar det om att jag verkligen vill kunna spara allt.

1 gillning

Ok... Jo då är det bara en NAS som funkar för dig tyvärr. Men kom ihåg att köra raid5(6) och håll ett öga på felloggen på den...
Jag skulle nog sätta en UPS också på den för att förhindra strömdippar som är mördande för diskar.

Kul projekt om inte annat :slight_smile:

1 gillning

Tack, det ska jag inte glömma! :slightly_smiling_face:
En UPS har jag så jag kopplar in den via den i så fall.:smiley:

1 gillning