Alternativ till säker lagring i molnet

Jag har kört fast! :grimacing:

Jag är i behov att hitta en lösning för långsiktig säker lagring för filmer och bilder som inte är i molnet. Jag vill kunna lagra filerna i sina befintliga mappar såsom de ligger lagrade på datorns interna ssd-disk. Filerna ska kunna ligga orörda på sitt fysiska lagringsmedium i en byrålåda i sisådär 10 år utan att riskera att förloras. En digital variant av ’mormors gamla fotoalbum’ helt enkelt…

Frågan är vad är då bästa alternativet till molnet idag;

*Extern HDD?
Tveksam då jag hört att dessa kan bli ’avmagnetiserade’ om inte filerna då och då skrivs om/flyttas runt på disken dvs disken behöver vara strömsatt och aktivt användas? Då faller ju kriteriet att kunna lägga undan dem i en låda någonstans bort.

*Bränna ned filerna till en Blu-ray skiva?
Verkar vettigast men jag lyckades i win11 inte bränna ned befintlig mappatruktur så då är frågan; vilket program ska jag använda?

*Extern SSD?
Var det jag först tänkte använda men har förstått att detta inte är långsiktigt mer säkert är HDD då även SDD kräver att enheten är strömsatt och används regelbundet (eller?). Dessutom är SSD inte direkt billigt när vi snackar över 1000GB i lagringsutrymme…

Tips och råd välkomnas!! :heart:

Vad är det som får dig att tveka på molnen?

Jag har en liknande situation. Främst handlar det om att jag inte vill ha visst material på molnet, t.ex. väldigt personliga bilder bilder från mina barn födelser, när de är små och badar utan kläder etc.

Bränna skivor är något som jag brukade göra förut. CD- och DVD-skivor förvisso. Många blev dåliga med åren.

Det jag gör nu är att jag använder två externa hårddiskar som speglar mappen med bilder och videor på min dator. Den ena externa hårddisken är alltid kopplad till datorn och den andra ligger i en låda någonstans.

Den främsta anledningen till att jag har en av diskarna "off grid" är att en spik i elledningarna kan döda elektronsik utrustning. Har bekannta som varit med om just det. Pga. det känns RAID- som en lösning som jag inte riktigt litar på.

En nackdel med min lösning är att det inte blir lika ofta att man speglar disken som ligger i en låda och skräpar.

Helst hade jag också haft en tredje extern disk som jag har off-site.

Det bekymmer som jag har framöver är att både min hårddisk på datorn och de externa börjar bli fulla. Så jag hade behövt uppgradera rubbet till åtminstone en kapacitet på 12 TB var, vilket blir en slant.

Jag skulle gissa att Google Drive / Microsoft OneDrive / Amazon S3 är den mest säkra lösningen du kan hitta. Jag hade tänkt igen varför du inte kan ha filerna i molnet.

Ha en backup med Backblaze i molnet. Där kan du sätta en krypteringsnyckel som bara du har tillgång till.

  1. Kostnaden: Google Drive t.ex kostar 99 spänn i månaden för 2 TB. Det blir ca 1200 per år och på 10 år har den lagringen kostat mig nästan 12000 kr. Känns inte särskilt vettigt tycker jag.

  2. Jag äger inte utrymmet utan jag hyr det. Den dagen jag säger upp det har jag inget lagringsutrymme kvar. Att ha abbonemangstjänster likt molnlagring (eller Spotify osv) är enligt mig som att hyra en TV av Thorn på 90-talet…

  3. Dropbox erbjuder inte mer än 3 TB vad jag kunde se. Drive inte mer än 2 TB. Det räcker inte på längre sikt.

Det är inte risken att någon annan ska komma åt filerna som bekymrar mig. Se svaret till Sevis.

Varför inte bara köpa 3 st externa diskar, rätt billiga och liten risk att alla skulle gå sönder.
Alltid en liten risk, men så är det även med "mormors gamla fotoalbum" de är inte heller säkra från brand eller vattenskador.

2 gillningar

Se svaret ovan till Sevis.

NAS samt något offgrid om du vill vara på säkra sidan.

Jo kanske är det som gäller. Men det jag funderar på då är vilket som är mest hållbart över tid SSD, HDD eller Blu-ray?

Men vad ska jag ha i min NAS då? Jag har aldrig använt mig av NAS så jag har noll koll p det.

Mmm, det är det som bekymrar mig också, att som du skriver skivorna t.ex. ska bli dåliga med åren.

Sen ska du hitta en fungerande BR-läsare om 10år

Jo det också…

Börja t.ex. med att läsa här:
Hur funkar det? - NAS | Kjell.com

1 gillning

Du borde kunna köra en UPS för att garantera kvalitén på nätspänningen om du är orolig?

Även om du har en bra backup hemma så skulle jag även ha en på annan plats.

Själv kör jag på iCloud med extra lagring. Det är det värt istf att hålla på med egna lösningar. Hade en Raid för 10+ år sedan, där kraschade en disk och gjorde hela systemet korrupt. Som tur var hade jag en backup off-site.

1 gillning

Ja det där var en bra artikel. Tack! Nu vet jag betydligt mer än innan. En NAS kanske är det bästa ändå. Men; hur länge håller en NAS då? Att diskarna i den slits veta jag ju, men hur är det med själva NAS:en?

Och; vilka märken och modeller av NAS är bra och vilka ska man undvika?

1 gillning

Hur gick det till att systemet blev korrupt av att en disk kraschade? Jag trodde RAID skulle skydda mot just sådant.