Alternativ till iPhone?

Halloj!
Känns tråkigt att inleda resan hos Teknikveckan med ett så tråkigt ämne, men jag skulle behöva lite input.
Vi känner ju alla till vem som styr USA numera och vad det ställer till med, även om vi hittills bara har sett början av eländet. En sak som diskuteras frekvent är handelstullar, det talas om tullar på 25% även om ingenting är klart ännu.
Jag har utan undantag befunnit mig i Apple-träsket de senaste 20 åren, då köpte jag min första Mac. 2008 köpte jag en Iphone 3G och sedan dess har det bara varit Apple för hela slanten. I dag sitter jag på en gammal Iphone 12 som jag kommer tvingas att byta om kanske ett eller två år, inte för att det är något fel på den eller att jag behöver några nya funktioner, utan för att den inte kommer att få några säkerhetsuppdateringar.
Apple gör bra grejer. Men jag kommer aldrig att först betala 15 000 kronor för en telefon och sedan ytterligare knappt 4 000 kronor för att USA har fått en ny president. Det är bara att glömma! Om Trump får som han vill och tillverkningen av Iphone flyttas hem till USA kommer prislappen högst troligt att öka ännu mer.

Så vad finns det för alternativ? Jag är inte insatt i Androidfloran men jag har sneglat lite på en Google Pixel tidigare, främst för att den har "ren" Android direkt ifrån Google och för att den får garanterade säkerhetsuppdateringar ett par år från relese-dagen. Men Pixeltelefoner är också dyra, och Amerikanska. Och det gör ju att dessa också kommer drabbas av samma öde som Iphone. Så vad finns det för alternativ om man inte vill byta telefon vartannat år?
Budgeten är max 15 000 svenska, men helst billigare.

1 gillning

Motorola har ofta kampanjer och om man prickar rätt kan man få dem för ett hyfsat pris:
https://www.proshop.se/Mobile/Motorola-Edge-50-Ultra-1TB16GB-Forest-Grey/3251819?_gl=1*1nz5m67*_up*MQ.._gsMQ..&gclid=Cj0KCQiA2oW-BhC2ARIsADSIAWrzuX-ZmUQijdt12AvN9MapQHHcc3PQspljWcr5UglTsnRvUgEjoUYaAjlGEALw_wcB&gbraid=0AAAAADl5oReJSAFPEWkIwJ6NBwhC_Eq9c

Jag är ju all in Samsung. Så ett Samsung flaggskepp rekommenderar jag. Samsung har ju även klockor och hörlurar.

Men Chipset i Samsung flaggskepp är oftast Snapdragon som är amerikanskt.

S24 FE som kom förra året kan vara ett alternativ. Den har Exynos Samsungs egna CPU. Kommer säkert en S25 FE i år.

Den har SamOled 120 hz HDR10 plus skärm med 1900 nits peak

Den har tripple kamera med 50MP huvud, Tele med 3x optisk och vidvinkel

Den har Samsung Dex om du vill testa

Den har Galaxy AI

Får 7 års uppdateringar

Kostar idag under 10 000 kr

3 gillningar

Hej och välkommen till bubblan! Älskar nicket. :grin:

Har själv funderat mycket på hur man ska tänka med amerikanska bolag och allt detta.
Jag tror att man ska vänta en månad och se om allt sker i samma takt fortfarande då och kanske ta ställning till det då.
Däremot har mina funderingar gällande Apple helt släppt, detta då vi spelade in nytt poddavsnitt igår och @Esse pratar om det på ett så bra sätt att det tog bort mina tvek. (Det släpps på måndag)

Du kan inte köpa en äldre modell? Jag har en iPhone 14 PRO Max och den är fortfarande riktigt bra(förutom batteriet) dom bör ju gått ner en del i pris om inte annat?

2 gillningar

Men en iPhone som är tillverkad i Kina och skeppas hit kommer den är få eventuella USA tullar?

Eventuella.

Tullarna kommer nog att bli svåra att undvika. Vi har ju ingen produktion av mobiler i EU, och med ett handelskrig runt hörnet lär priserna stiga. Jag tänker att man kan köpa begagnat eller försöka behålla sina prylar länge tills galenpannan är ute ur Vita huset.

Sen har vi en brittisk mobil. Nothing Phone 3a ska visas upp den fjärde mars. De tillverkas visserligen i Kina och Indien.

1 gillning

Ja EU har ju sedan tidigare alltid haft vissa tullar på Amerikanska varor. Tex EU har 10 procent på bilar från USA medan USA har 2.5 procent på EU bilar. Men detta kommer kanske att ändras. Apple har väl inga EU tullar vad jag förstår.

Vill man ta så mycket avstånd som möjligt från Kina och USA finns ju Fairphone från Nederländerna. Inte jättebra valuta för pengarna men hela idén och konceptet runt den är fantastiskt.

3 gillningar

Håller med dig om det fullständigt. Sedan finns Volla phone med Volla Home

Tack för tipsen @johnh3 och @pao.
Jag upplever Androidvärlden som en djungel av olika tillverkare, hur vet man vilken man ska välja? Finns det någon generell rekommendation att ge här? Bör man tex hålla sig till Samsung då det är en större tillverkare jämfört med Motorola?
Sedan har jag förstått det som att varje tillverkare adderar sin egna programvara också, så om Google släpper en uppdatering så måste man ändå vänta på att t ex Samsung släpper sin specialversion? Här ligger Apple ljusår före då de utvecklar både hårdvaran och mjukvaran i samma hus så att säga.

1 gillning

Jag hade åkt till Elgiganten och klämt och känt. Alltid kul!

Tack :slight_smile:

Ja is i magen är säkert bra att ha. Jag sitter ju inte i sjön ännu men vill ändå börja titta på alternativen ifall det blir som många befarar. Helst skulle jag vilja bojkotta amerikanska varor helt, men det är ju tyvärr bokstavligt talat omöjligt.
Jag får vänta till på måndag helt enkelt. Spännande. :slight_smile:

Begagnat kanske är en lösning på kort sikt. I så fall en Iphone 16 vilket kanske blir den sista icke tullbelagda modellen.

2 gillningar

Lugna sig. Det blir ingen tull. iPhone skickas från Indien och Kina.

1 gillning

Håller med dig om att man tänker mer på vilka bolag man har som är från USA.

Men om jag skulle skippa alla är det svårt. Microsoft/ Google är man ju helt beroende av tyvärr :blush:

Skall med nöje lyssna på podden

1 gillning

Precis. Tyvärr kommer min Iphone 12 snart att behöva pensioneras av ålders- och därmed säkerhetsskäl. Men Androidtelefoner som tillverkas i Kina borde väl inte påverkas av evetuellt tullar? Beror ju dock på hur amerkanarna tolkar användningen av mjukvaran i telefonerna.

Bara att köpa en iPhone nu och sen kan du byta om 4 år då senast tullarna tas bort när Trumps presidentskap är över. :joy:

Android världen är mycket spännande. En uppsjö av tillverkare och modeller som hela tiden utvecklas. Allt från telefoner för under 3000 kr till 25 000 kr.

Android leder utveckling av mjukvara och hårdvara inom mobilområdet. Där jag håller Samsung som den som är mest innovativ även om de tappat lite på hårdvaran till de Kinesiska märkena.

Man kan säga det finns 4 läger

Google Pixel som är mest clean

Samsung som är mest innovativa med mjukvaran där många funktioner kommer först till Samsung och sedan in i Android

Kinesiska märken som är väldigt prisvärda med Motorola, Xiaomi och Oneplus

Sony som inte lever upp till uppdateringar och är i förhållande vis dyra.

Android mobiler finns nästan alltid på kampanj då de släpper nya flera gånger om året.

Tittar vi på Google och Samsung som jag hade rekommenderat att titta på först så kommer säkerhetsuppdateringar som en klocka medan Samsung kommer med sin One UI efter en ny Android version har kommit. I år har Samsung fått kritik då de är sena med sin version av Android. Jag tror de vill mjölka lite mer av S25orna som sitter på senaste mjukvaran. Google har sina Pixel som är mycket bra mobiler och har en mer clean look av Android. Mycket AI även här och har nog bästa kameran inom Android

3 gillningar

Jag upplever att det finns mest tillbehör till Samsung och Google Pixel. Alltså skal och fodral om man ser till Android tillverkare.

Om Motorola släpper en ny modell kan det dröja ett tag innan det kommer.

1 gillning