ALOGIC Ultra USB-C Dock PLUS - flerportsdockan som levererar rejält med kraft

Från sajten:
image

Det finns gott om mindre USB-C-adaptrar, eller dockor, för oss som behöver koppla in både det ena och andra i datorn Alogic Ultra USB-C Dock Plus kommer med två överraskningar, en stor och en liten.

Den lilla är att bredvid den traditionella HDMI-utgången, USB-A-ingångarna, minneskorts-läsarna och ethernet-kontakten även finns ett Mini Display-uttag, perfekt för dig som vill koppla in en Apple Cinema Display 27 tum (Inte att blanda ihop med Apple Thunderbolt Display som ser likadan ut men som inte kommer fungera via denna adapter) eller vilken Display Port-skärm som helst egentligen, notera att en Mini DisplayPort-kabel inte brukar följa med några andra skärmar utan behöver köpas till.

ALOGIC Ultra USB-C Dock PLUS

Den stora och kanske den primära överraskningen är att Alogic Ultra USB-C Dock Plus klarar att skicka igenom hela 100 watt från USB-C-kontakten i ena ändan och sedan rakt in i datorn. De flesta liknande lösningar brukar ligga på runt 65 watt om de överhuvudtaget har genomströmning (vår översättning av pass trough).

Det är inte enda anledningen varför den passar så bra ihop med exempelvis en MacBook Pro av modell större, den har även ett utseende som skriker seriösa affärer, de flesta konkurrenter är antingen designade mer åt det latte-drickande håller eller åt andra hållet – allmänt billiga.

För billig är inte denna, varken i materialval eller i rena pengar. För runt 1300 kronor blir detta den USB-C-adapter som har högst prispunkt men samtidigt tror jag få som attraheras av den ser det som ett problem, snarare tvärt om.

Sammanfattning

Seriös adapter för seriöst folk. snygg, kvalitativ och tar USB-C-specifikationen till sitt absoluta maximum. Det betyder dessvärre att det fortfarande är 30 Hz som är max om vi vill få ut 4K ur HDMI eller Mini DisplayPort-utgången och USB-ingångarna med USB 3.1 gen 1 (Eller USB 3.2 Gen 1×1 som standarden numera heter) vilket betyder något långsamma 5 Gbit i sekunden eller 500 MB i sekunden.

 

Teknikveckan rekommenderar

Betyg

  • Produktkvalité: 5/5
  • Funktion 4/5
  • Design: 5/5
  • Valuta för pengarna 3/5
  • Installation 5/5
  • Totalbetyg 4/5

Plus

  • Professionellt snygg.
  • Klarar 100 watt.

Minus

  • Priset är något högt.
  • USB-C har sina begränsningar.

Specifikationer

  • Dataöverföring: Stöder USB 3.1 Gen 1 dataöverföringshastighet från USB-C och USB-A-portar | Ethernet: 10/100/1000 BASE-T
  • Material: Aluminium och ABS
  • Garanti: 2 år
  • Utgångar: HDMI 4K@30Hz x 1 | Mini DisplayPort x 1| Gigabit Ethernet x 1 | USB-A (USB 3.1 Gen1) x 2 | USB-C (Power Delivery & Data) x 1 (Up to 100W & USB 3.1 Gen 1 Speed) | Micro SD Reader x 1 | SD Card Reader x 1
  • Ingång: USB-C Male x 1
  • Upplösning: Enkelskärm (HDMI): 4K@30Hz | Enkelskärm (Mini DisplayPort): 4K@30Hz | Dubbla skärmar (HDMI + Mini DisplayPort)*: 1920 x 1080 | * Dubbla skärmar endast kompatibelt med datorer med Windows 10 och senare
  • Pris: Ca 1300 kr.

Recensionsex från LifestyleStore.

Ännu en docka som inte har en löstagbar/utbytbar (för kort) USB-kabel mellan dator och docka. Det borde vara ett stort minus på alla som inte har det.

Vet i tusan om jag skulle vilja ha det på just dessa - däremot större dockor är det hål i huvudet att inte ha på.

Skulle bli galen om min docka hade kort sladd, speciellt när man ska i och ur med minneskort och usb minnen

Jag skaffade en med löstagbar kabel för det är så fult när allt hänger i luften när datorn står på ett stativ.

Ännu en som inte stödjer 4K 60Hz. När jag såg att den hade Mini DisplayPort så trodde jag att den hade det.
Då går den bort :frowning:

Får kanske bli en liten HyperDrive att ha med i väskan.

4K 60 Hz kräver ju dubbla USB-C tyvärr alternativt Hypers nya påhitt men det fungerar bara med vissa USB-controllers.

Jo, jag vet. Det gäller att datorn och dockan stödjer DisplayPort 1.4. Om man ska hdmi ut så är det dockan som står för konverteringen. Det märker man på hdmi-porten på Hyperdock. Den är segare att vakna vid display sleep än displayporten.