Alogic Clarity 27" – så nära en Apple-skärm man kan komma?

Från sajten:
image

Det börjar sakta men säkert lanseras skärmar som inte bara fokuserar på att vara bra utan även snygga och idag ska vi spana in Alogics senaste tillskott.

Jag skulle nog våga påstå att specifikationer väger lika tungt som design för mig och det åker inte in vilken skärm som helst i mitt hem och som en blixt från klar himmel släppte Alogic en skärm. Min första tanke när jag rullar Alogic Clarity på tungan är inte en stilren och snygg skärm som både ser dödsläcker ut på skrivbordet men som även presterar riktigt bra – men vilken örfil jag fick.

Det första mötet

Det plingade på dörren och där stod budet och räckte fram en gulvit, stor kartong som såg allt annat än stilren och spännande ut. I ärlighetens namn kände jag inte det där normala tekniksuget av att sprätta upp kartongen och känna ruset av lycka färdas genom kroppen. Kartongen fick parkera på vardagsrumsgolvet ett par timmar och medans jag satt där i soffan så sneglade vi på varandra ett par gånger men tillslut så var det dags. Sakta och försiktigt drar jag upp bladet från brytkniven och påbörjar min operation.

Jag kan tänka mig att jag kände samma känsla som en kirurg känner när hen gör en gigantisk upptäckt i en människokropp för i denna trista kartong låg något som nästan gav mig gåshud – en skärm som skulle kunna ha gjorts av Apple.

En design som bara går att älska

När vi placerade Alogic Clarity på skrivbordet så var det direkt dags för granskning och skärmen har en tunn ram med ett sömlöst glas som sedan omfamnas av en grå plastkropp. Skärmen står på en platt fot som är i aluminium och någon obskyr logga på framsidan av skärmen är det inte tal om, även foten är i aluminum. Baksidan av skärmen bullar ut en del men vi får nog ändå anse att skärmen som helhet klassas som tunn. Men väl på skrivbordet så känns allt bara rätt. En stilren design med små, svarta kanter och den ser verkligen dödsläcker ut på skrivbordet.

Vi är lite kära faktiskt.

Vissa saker är inte Apple

På baksidan har vi totalt 8 portar, en USB-A, USB-C (som skickar in 90W PD i vår dator), två HDMI, DisplayPort, USB-B och en ljudutgång. Skärmen som man sätter fast på ett metallstativ går att justera både i höjd- och i sidled och det går även att välja om den ska vara liggande eller stående. Som den MacBook Pro-användare jag är så kopplas skärmen med fördel in i datorn direkt med USB-C och när kablarna var i så hände absolut ingenting.

Många portar att välja på

Normalt sätt så brukar en skärm automatiskt känna av vad som är anslutet men här fick jag börja leta fysiska knappar på undersidan för att ändra till USB-C. I samma ögonblick som jag börjar fippla med knapparna på undersidan så är det som att få en blöt disktrasa i ansiktet och jag inser att det här inte är en skärm från Apple. Verkligheten har kommit ikapp mig och det känns återigen som en klassisk PC-skärm på grund av det fruktansvärda menysystemet som skärmtillverkare aldrig riktigt får till. Längst till höger finns av/på-knappen och sedan har vi fyra knappar till. OK-knappen har de av någon anledning placerat längst till vänster så att ställa in de mest simpla sakerna kändes som att köra på svåraste svårighetsgraden i Guitar Hero där man fipplar runt och inte har en aning om vad man pysslar med.

Det finns även två inbyggda högtalare och här står Apple än idag totalt obesegrade. Ljudet är burkigt och platt men fungerar för att se något YouTube-klipp eller ha lite låg musik på i bakgrunden men inte mycket mer.

Alogic vi förlåter er för knapparna

När skärmen äntligen är inställd efter våra preferenser och svettningarna och frustrationen har lagt sig så börjar lyckan komma tillbaka när vi vilar ögonen på den 27″ stora IPS-panelen som skjuter ut full 4K UHD i 60Hz med en färgpalett på 1,07 miljarder färger. Alogic Clarity har ett dynamiskt kontrastförhållande på 1000000:1 och den har stöd för HDR. Mitt klassiska test är alltid att klippa och färgkorrigera en film på varje skärm jag testar och därefter använder jag antingen min iMac eller MacBook Pro som facit då jag tycker Apple har en av de bästa kalibreringarna från fabrik på sina skärmar.

Stilrent och tillfredsställande

Alogic Clarity gjorde mig inte besviken och slutresultatet såg mer eller mindre likadant ut på min Mac så som på Alogics skärm. Att skriva artiklar eller läsa är även en fröjd då varje bokstav är knivskarp och likaså ljusstyrkan som går att dra upp riktigt ordentligt (400 nits).

RECENSION: ALOGIC CLARITY 27" UHD 4K

FÖRDELAR

  • En riktigt snygg design
  • Många anslutningar
  • Ett relativt bra pris
  • Bra bild och färgåtergivning

NACKDELAR

  • Hemskt menysystem med plastiga och sladdriga knappar
  • Byter inte automatiskt källa när man kopplar in en dator
  • Synd att inte skärmen var i aluminium

DETALJER

  • Tillverkare: Alogic
  • Produktnamn: Clarity 27″ UHD 4K
  • Skärmstorlek: 27 tum
  • Bildförhållande: 16:9
  • HDR: Ja, HDR 600
  • Uppdateringsfrekvens: 60Hz
  • Antal watt till dator: 90W (PD)
  • Ljusstyrka: 400cd/m2
  • Högtalare: 2 stycken på 5W
  • Mått: 624mm x 220mm x 565mm
  • Vikt: 7,6 kilo
  • Pris: 11 999 kronor

SAMMANFATTNING

Det här är Alogics första skärm de tillverkar och vi kan inget annat än att ställa oss upp och applådera för att de har tagit fram en riktigt stilren och snygg skärm som passar perfekt i ett Apple-hem. Som tur är så är den inte bara snygg utan den är riktigt bra kalibrerad med en fin färgåtergivning och en knivskarp skärpa. Till deras nästa modell hoppas vi att de se över både högtalarna och det smått frustrerande menysystemet. Så är du ute efter en snygg och bra skärm så är Alogic Clarity värd att titta närmare på. Prislappen ligger på 11 999 kronor och det priset känns inte allt för högt prissatt med tanke på vad man får.

BETYG: 4 / 5

3840 × 2160 sunkigt grynigt och svårläst man är van vid retina, såsom iMac 5k/Studio Display/LG 5k!

1920 x 1080 blir följdaktligen inget som lockar för textinriktat användande

Kan ju funka för foto/video eller spel dock.

Jämför du verkligen med en MacBook Retina och menar Alogic upplevs som lika skarp? Misstänker här ligger en gravad hund...

Det är något jag skulle definiera 1440-upplösning som snarare :slight_smile:

5k = 5120 x 2880 -> 2560 x 1440 retina!

Knivskskarpt.., eller hur menar du?

Pixeltätheten 4K innebär på en 27"-skärm tror jag få skulle kalla grynigt och svårläst.

Vad får du 1920x1080 ifrån?

Den reella upplösningen halverad och den upplevda pixeltätheten fördubblad!

Varje bildelement består av fyra pixlar därav blir det inte mycket skärmyta trots 4k i retina, alternativt texten väldans, väldans liten och om man förstorar textelementen till läsbart ser man pixlarna/taggigheten och får använda anti-aliasing, vilket helt enkelt är sunkigt.

Tillägg: Funkar bra köra 4k i retina för mindre skärmar, såsom iMac 4k/21,5" (4096×2304).

Tycker skalningen fungerar fint och utan upplevd grynighet även när upplösningen inte är jämnt delbar. De flesta kör nog 27"-skärmar med en upplösning som motsvarar 1440p.

Då funkar det ju någorlunda!

Artiklen nämner inget om skärmens exakta upplösning och inte Alogic själva heller(!), eller de datablad som fanns på andra sajter. 4k är ingen fast standard (mer än kanske i tv-branchen) men hittade nu PC-Canada som bekräftar.

Tråkigt nog inget om vilka inställningar som använts i testet heller.

Vad jag ville belysa är man inte får någon riktigt likvärdig skärm till sin Mac Studio eller MacBook för hälften av vad Apple begär för Studio Display. Alogic duger säkert för många men själv skulle jag hellre lägga till ett par lakan:

Nu när den åter börjat tillverkas.

Nej jag menar att definitionen av grynig bild inte är något som 3840 × 2160 är behäft med men väl 2556 x 1440.

Precis som min gamla Air från 2011..!

Eller Dell U2713 (med den klassiska 2560 x 1440) som också samlar damm. Startade t o m upp en PB G4 häromdan, sunkig värre den med. Fattar inte hur man stod ut på den tiden.

Däremot står sig fortfarande Extended Keyboard II från -90 riktigt bra i konkurrensen. Aka Saratoga, f ö samma som Gruber använder;-)

Länge sedan jag var på jakt efter en skärm, tycker 12k är väldigt mycket pengar... Vad skiljer denna mot tex Dell 32" i form av bildkvalitén mm?

Dell:en är matt och smetar ut reflextioner medan Clarity är blank precis som Apples skärmar.

Ja, och jag föredrar matt då jag endast har den som jobbskärm för kontorsprogram och har ett jobbigt fönster i arbetsrummet. Men en prisskillnad på 7k är mycket. Försöker förstå vad som skiljer bara :slightly_smiling_face:

1 gillning

Det är det som skiljer och det måste nog upplevas för att förstå :slight_smile:

Du kan ju också tänka dig att du målar en färgsprakande tavla som du är riktigt nöjd med – med Clarity ramar du in den bakom ett helt transparent glas medan med Dell:en så ramar du in den bakom ett transparent bakplåtspapper – ungefär där har du skillnaden i färg.

Föredrar matt skärm alla dagar i veckan.

1 gillning

Mer av en renodlad gaming- och videoskärm till hyfsat lågt pris!

Med VA (vertical alignment) till skillnad mot mer vanligt förekommande IPS-teknik, såsom Alogic m fl.

40% större yta ger ju ännu lägre pixeltäthet vilket passar sämre för textbaserade uppgifter. Dessutom välvd vilket passar bättre för riktigt stora paneler (>30") och ultrawide:

Matt men mer jämförbar med testobjektet (Dell UltraSharp U2723QE 27" 4K UHD IPS):

Avskyr dem, men det kanske är för att jag sitter och redigerar film så mycket och då gärna i mörka miljöer.

1 gillning

Ah, såg inte ens att det var en VA-panel. Ja då är det ju allt annat än en kontorsskärm

Ser ut att vara samma skärm? :slight_smile:

Obs. Inte klar med hur det ska se ut.

4 gillningar