Allt som händer runt Elon Musks X (tidigare Twitter)

4 gillningar

Min ofrivilliga flytt från Twitter närmar sig, nu är jag inne på den fjärde appen på en vecka då de släcks ner en efter en. Hittade ett spreadsheet på nätet med alla twitterklienter och vilka som fortfarande fungerar. :stuck_out_tongue:

Har alltid varit twitteriffic-användare, aldrig twitter-användare. Det är en omställning att den mest använda appen i ens telefon inte länge funkar.

Ska man lära sig mastodon och hitta ett nytt föde som man trivs med? Alternativet just nu är att koda en egen klient med privat API :wink: och hoppas att det inte går ner…

2 gillningar

Så otroligt uselt hanterat av Twitter och potentiellt den excentriske Elon Musk. Undrar hur massivt avhopp från plattformen det blir nu…

Hej då Twitter, been nice knowing you :blush:

3 gillningar

https://apps.apple.com/se/app/ivory-for-mastodon-by-tapbots/id6444602274

Ivory finns i app store

1 gillning

Jag har använt både Twitters klient och framförallt Tweetbot.. Trodde det skulle var ok att gå över till enbart Twitters applikation. Men herregud så mycket sämre det blev.

Snack om att Musk köp av Twitter är det sämsta fylleköpet ever...

1 gillning

Jag har gett den ett försök sedan Tweetbot slutade funka. Smärtsam upplevelse.
Vet inte hur jag skall göra för att kunna få samma flöde någon annanstans.

1 gillning

Samma här.

@Hakan_Ander @xms67

Ta tillfället i akt och dumpa twitter. Om inte annat så som ett eget litet statement motett så bedrövligt och arrogant agerande av Hr Musk.

Någon som har lust att ge mig the breakdown av vad Mastodon är? Är det likt? Något helt annat?

Har börjat köra Ivory från Tapbots till Mastodon- utvecklaren som skapade Tweetbot som tidigare var min twitterklient.

Visst saknar jag många personer från Twitter, samtidigt som jag hittat några nya på Mastodon. Vissa som jag följt på Twitter har endast handlat om nyheter, dessa har jag ersatt med att lägga lite tid på mitt RSS-flöde i Reeder istället.

Har också provat att använda den officiella Twitter-klienten ett tag nu men den är tyvärr en hemsk upplevelse. Efter denna övergångsperiod kommer även denna att avinstalleras.

1 gillning

Jag kollade på Ivory men intresset tvärdog när jag såg att det krävs abonnemang som kostar hela 300+ kr om året (!!!). Glöm det.

Kör standardklienten tills vidare, fortfarande väldigt glest med användare som man tidigare följde på twitter.

Någon som har tips på användare/bolag som släpper nyheter kring allsvenskan i fotboll? Hittat ingenting. Inte heller någon av tidningarna i gammelmedia verkar existera på plattformen.

Tyvärr är det ju bara nördarna och då kanske fokus på tech som hittat dit. Så det lite bredare finns inte där.

1 gillning

Jag hittar mitt flöde och slipper trollen.

Vad krävs mer? Inte mycket.

De är professionella programvaruutvecklare och ska leva på det så jag har svårt att invända mot att de tar betalt Dessutom är det 199kr för ett årsabbonemang.

Men Ice Cubes är ett bra fritt alternativ. Jag velar fortfarande mellan Ivory och Ice Cubes

Självklart, men summan får ju vägas mot användningen. Som alltid.

Jag presenterades för övrigt med en summa på 300+ kr för årsabonnemang.

Oavsett, vad är fel med vad som verkar vara standardklienten? Jag har själv ingen koll och inte märkt någon begränsning än. men hittills läser jag endast inlägg från de få användare jag har hittat.

Det verkar finnas två årsabbonemang.

Fel och fel. Både ivory och Ice Cubes är mer polerade med ett antal små funktionstillägg som gör det mer tilltalande

Några exempel. Svep för att stänga öppnade bilder. Höger och vänstersvep på inlägg. Det finns mer. Det är bara en fråga om hur mycket vi värderar sådana saker

1 gillning

Aha, där finns två…ok.

Aha, jag kör på med den vanliga klienten tills jag möjligtvis upptäcker något jag saknar. I nuläget saknar jag bara det mest väsentliga…användare att följa :blush:

Det som börjar dyka upp i de andra klienterna är att man ser en citerat toot som på Twitter. I Mastodon blir det bara en länk.

1 gillning

Jag testar nu Woolly som går att köra med testflight. Tycker den gör några saker bättre, det händer mycket och kommer nya versioner hela tiden.

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiu2Jq1-Oz8AhVaSfEDHRKoCWAQFnoECAgQAQ&url=https%3A%2F%2Ftestflight.apple.com%2Fjoin%2F2LVAJQTP&usg=AOvVaw23eU16OzI26TLTj_ICN6o7

1 gillning

Den som jag gillat bäst hittills har varit Ivory, mest pga. att jag varit en trogen Tweetbot-användare i många år. Men jag måste erkänna att kostnaden avskräcker mig rent principiellt. Avvaktar innan jag betalar för ett år och känner på alternativen under några veckor.

Tänkte också med Mastodon utforska foto-communityt där för att dela foton och följa fotografer. Mest för att Instagram har utvecklats åt ett håll som har fått mig att tappa intresset - videoklipp m.m.

1 gillning

Dessa är de jag följer, inte hittat något annat intressant än.

Tar gärna emot förslag på Apple/HomeKit-relaterat, annan teknik samt fotbollsrelaterat.