Allt som händer runt Elon Musks X (tidigare Twitter)

Det verkar mer och mer vara ett medvetet beslut att stänga av 3rd party appar

Japp Daring Fireball: If You Needed Any More Confirmation, Internal Slack Messages at Twitter Show That Cutting Off Third-Party Clients Was 'Intentional'

Det är just gruber som jag saknar i mina flöden :frowning:

Frågan är ju hur man skall göra.:thinking:
Twitter har ju varit min källa för att följa nyheter under många år. Framförallt tech, samhällsdebatt och roliga konton.
Plattformen som passat mig perfekt för ändåmålet.
Får väl ge den officiella Twitter-appen en chans och se om det går att anpassa så gott det går till mina behov.

2 gillningar

Från sajten:
image

Senaste tilltaget från Elon Musks Twitter är att stänga ner API för tredjepartsappar.

Twitter har stängt av åtkomst för flera tredjepartsappar, vilket orsakat förvirring och frustration bland användarna. Orsaken till avstängningen är för närvarande okänd, men det spekuleras i att det kan vara ett tilltag som gjorts medvetet för att öka annonsintäkterna hos Twitter. Anledningen är att vissa tredjepartsappar inte visar annonser på samma sätt som annonserna visas på Twitter. Då annonsintäkterna visat en nedåtgående trend de senaste månaderna kan eventuellt skada Twitters VD Elon Musks ansträngningar för att få Twitter att bli ett lönsamt företag.

Thor Dead Twitter Birds Laying On The Ground

Trots det pågående avbrottet har varken Twitters officiella konto eller Twitter-supportkontot förklarat vad som orsakade problemet eller om det var avsiktligt eller oavsiktligt. En senior mjukvaruingenjör för företaget bekräftade på torsdagskvällen att avstängningarna var “avsiktliga” i en intern Slack-kanal för anställda.

Interna meddelanden som The Information har sett visar också att Twitter-anställda har diskuterat när beslutet skulle tillkännages offentligt. Bristen på kommunikation och transparens från företaget har kritiserats som respektlöst mot alla de som använder, utvecklar och har byggt tredjepartsappar på Twitter-plattformen under många år.

Via: MacStories

Via: Daring Fireball

Lite off-topic. Är bilderna i artikeln gjorda i Midjourney?

1 gillning

Yes! Det stämmer!

2 gillningar

Gjorde ett försök med officiella twitterappen men känner mig inte komfortabel med den.

Det är nog bara att acceptera att min tid med twitter är förbi. Trodde faktiskt inte att det skulle bli så

För att förtydliga, det är inte över pga Elon Musk. Det är över pga att produkten faller ihop under hans management.

Synd.

1 gillning

Så märkligt att döda APIet för att försöka öka intäkterna. Jag tror majoriteten av alla användare skulle tycka det vore bättre att göra deras egna app till något riktigt bra som kan konkurrera med tredjepartsapparna. Jag förstår att det skulle kosta mer. För egen del blir det nog att sluta använda twitter. Det känns trist, för det har varit ett kul flöde att läsa, 100% anpassat efter vad jag vill se. :cry:

1 gillning
2 gillningar

Det är smärtsamt att läsa...

1 gillning

Funderar att utveckla mitt RSS-flöde istället. Kom gärna med tips på intressanta RSS-prenumerationer! :slight_smile:

1 gillning

Frågan är om vi någonsin sett en så riskfylld hantering av en så stor investering som vi ser här? Har någon sprungit på kvalitetssäkrad information om hur Musk finansierade köpet? Jag läste en icke kvalitetssäkrad artikel om att någon Saudisk prins finns med i finansieringen.

Ny app som känns bra

Och gruber finns på mastodon

2 gillningar

Craig Hockenberry. En av skaparna av Twitterific är gäst i senaste The Talk Show.

https://overcast.fm/+B7ND0zcCY

1 gillning

Ser bra ut. Av någon anledning scrollar den automatiskt till det senaste inlägget i tidslinjen, inte där jag senast slutade läsa, vilket innebär att jag måste backa tidslinjen. Det kanske ordnar upp sig snart…

1 gillning

Har inte riktigt fattat hur Mastodon funkar men urvalet av olika ikoner i den appen går man ju igång på.:star_struck:

4 gillningar