Allt som händer runt Elon Musk

Dessutom ökar man inte produktivitet eller effektivitet via mer arbetstid utan det är produktionen som ökar. Är det samma lön ökar dock produktiviteten. Spännande utveckling när miljardärerna tar över. Trippla arbetstiden till samma lön. För man får väl nästan utgå från att det är så han tänker?

För övrigt har de fått problem med BNP-utvecklingen i USA. De statligt anställdas löner(som alla löner) räknas in i BNP(såklart) och går Musks planer igenom sjunker BNP. Man skulle kunna tro att det var något man förstod och accepterade i den teoretiska modellen att frigjord arbetskraft får nya och bättre jobb. Men icke, nu diskuteras att USA ska ända BNP-beräkningarna där man tar bort offentliganställdas läser eller alla löner ur BNP...

Tittar man på de klassiska teorierna så ska alltså frigjord arbetskraft gå till sektorer med livskraft och därmed bättre jobb och högre löner. Men Trump verkar mer intresserad av att ta hem låglönejobb till USA. Tex diskuteras att ta hem textilindustrin från alla världens hörn till USA. Man kan ju tänka sig vilka låga löner som kommer krävas får att någon ska ha råd att köpa de där kläderna. Eller hur USA blir som Sovjet att de köper jeans i smyg på utlandssemestrar får att de är för dyra på hemmaplan.

Man kan tycka vad man vill om att globaliseringen inneburit att mycket produktion ligger i låglöneländer, men det är inget man ändrar utan stora konsekvenser.

3 gillningar

Då blir man ju utbränd innan man hinner fylla 25. Knappast hållbart över tid.

Man har en bra förebild i Putin.

Det är bara att lösa med metaamfetamin som man gör i Nordkorea.

2 gillningar

Ett sjunkande skepp?

Lite frigörande arbete är bara gott!

//Daniel

1 gillning

Otroligt on-brand

1 gillning

För som som fastnar vid betalvägg..

1 gillning

Jag är inte säker på att jag följer med i hans resonemang. Men det kan bero på att jag inte känner till hela bakgrunden. Stämningen handlade om en recension av en bil; Tesla, och nu hävdar Clarkson att han varnade för en person, Musk?

Man skall nog inte ta Clarkson på allt för stort allvar. Men visst hade de en beef, Jeremy kanske tillhör de långsinta? Hursomhelst så har han väl alltid stått för att elbilar inte är hans ”cup of tea” :smirk:

1 gillning

Så är det ju, men här verkar han ju blanda korten rejält.

Elon musk är det bad guy. Samtidigt är det Clarkson som springer runt nitar folk.

Har du 100 koll på den händelsen?

Så du tycker att det Elon Musk håller på med är helt okej eller vad menar du? Bara för att Jeremy kanske betett sig dåligt en gång, ursäktar väl inte det att Musk spårat ur totalt med AfD sympatier och Hitlerhälsningar och annat?

Ja. Vad vill du veta?

Hur blev det rättsliga efter han sopat på killen? Vad fick han i straff.

ChatGPT.

Ja, Oisín Tymon anmälde Jeremy Clarkson för misshandel efter händelsen, men han valde senare att inte driva saken vidare rättsligt.

Efter incidenten stämde Tymon dock BBC och Clarkson för ärekränkning och personskador. Fallet löstes utanför domstol 2016, och Clarkson betalade Tymon en uppgörelse på cirka 100 000 pund. Clarkson bad också offentligt om ursäkt till Tymon, och BBC gick ut med ett uttalande där de fördömde händelsen.

1 gillning

Bra där. Men jag förstår inte vad den händelsen har att göra med Clarksons kritik av Tesla, som bil, och elons fjanteri runt en stämning för en dålig recension?

Skulle Mercedes ha tagit Trafikmagasinet till rätten då deras A-klass välte? Nej de gjorde bilen bättre i stället.

Jag har själv inte mycket till övers för elbilar, just för att de egentligen inte löser ett problem utan bara förflyttar det. Och skapar en hel del ny. Elon är dessutom, i mina ögon, ingen bra person. En som tillverkar och säljer en eldkastare, till privatpersoner är inte riktigt frisk.