Allt som är kreativt


Färger gjorda på pigment från mineraler. Rätt coolt!

3 gillningar


Himmel jag inte riktigt vet vad jag ska göra med… om det ska vara vatten eller vad det ska vara under

4 gillningar


Fick bli vatten, har absolut ingen inspiration.

4 gillningar


Torkad och utan tejp, ville testa göra en himmel och tänkte att jag bara lägger ett exotisk hav under varesig det passar eller inte.
Men gillar den, blå är min favoritfärg.

8 gillningar


Samtliga fyllda, nu ska dom bara torka.

3 gillningar

En av sportjournalisterna skrev och jag illustrerade. Kommer inte ihåg om det blev fler, hursom är detta den enda jag har kvar. Någon som hänger med i dag och vet vilken klubb som åsyftas :wink:

1 gillning

Snyggt! Kass på hockey så ingen aning. :see_no_evil:

Kreativt och kreativt, jag brukar hjälpa Tranås punkpensionärer i Rövsvett med lite skivomslag.

8 gillningar

’Kakaoinspektören’ :face_with_peeking_eye:

1 gillning

Malmö när Percy gick in med pengar?

1 gillning

Dottern gillar att måla och blev väldigt förtjust i dina bilder. Så jag tänkte att det kunde vara kul att köpa lite grejer till henne, men de du hade köpt blev ganska mycket att köpa bara för att testa lite bättre grejer än vanliga ”barn”-vattenfärger.
Så jag tänkte bara höra om du har lite tips på papper/penslar/färger att köpa som ett start-kit, till en snart 9-årig pysseltjej.

1 gillning

Lätt! Vad har du för budget?

1 gillning

Tackar, vet inte vad man skulle kunna få för 400-500kr?
Vet inte hur mycket hon kommer använda det så vill inte lägga för mycket.

Ja men det ska nog gå! Jag ska kika. :relaxed:

1 gillning

Verkligen ingen panik.

Äsch, jag tycker det är kul, kollar under kvällen. :relaxed:

1 gillning

Nu ska vi se här.
Först och främst finns det några butiker att köpa ifrån.
I detta fallet skulle jag rekommendera Penstore, Kreatima eller Panduro.
Kreatima ägs av Panduro, dom har en del samma sortiment men Kreatima är lite mer för konstnärer.
Panduro och Kreatima har fri frakt om man köper för 599kr, handlar man i butikerna kostar sakerna aningen mer.
Kreatima finns i Göteborg som fysisk butik, inte koll på om det finns någon annanstans.
Panduro finns lite här och var.
Penstore har fri frakt när man köper för 399kr vilket kanske känns lite mer aktuellt om du ska beställa från nätet.

Akvarellfärger finns i två former, solid i såkallade koppar och flytande i tuber.
Jag tror enklast är koppar.

Det finns fina färdiga kit med en bra selektion av färger:

Denna är bra för då får de viktigaste färgerna och det är ett bra märke.
Winsor & Newton Cotman, använder själv dessa och kan rekommendera.
Kostar en hundring mer på Penstore.
https://penstore.se/winsor-newton/cotman-akvarellfärg-blue-box-12-koppar

Annars finns detta kitet, innehåller ingen svart bara men det kan man köpa extra.
Fria färger från WN Cotman kostar 30kr styck hos Kreatima/Panduro.

Lite billigare hos Penstore
https://penstore.se/winsor-newton/cotman-akvarellfärg-sketchers-pocket-box-12-koppar
Sen finns det fler liknande kit från WN Cotman hos Penstore.

Om man ska kolla på andra märken så verkar Panduro göra egna färger, kan inte svara på hur dom är:

Hade nog tagit Cotman över dessa dock.

Annars finns också Van Gogh som är prisvärda också

https://penstore.se/van-gogh/van-gogh-pocket-box-akvarellfärg-15-set

Panduro har också ett komplett kit om det skulle kännas aktuellt, tror det är deras egna färger då som jag skrev om längre upp.

Sen behöver man papper och penslar.
Här är det ju rött individuellt men något jag lärt mig är att det är bra att ha tjockare papper som tål vatten, jag kör på papper som är 300g per kvm.. men jag tänker att för din dotter kanske inte det spelar så stor roll.

Har testat detta pappret och det var inte riktigt upp till vad jag vill men tänker att det funkar bra i början och kostar inte allt för mycket.

Detta är däremot 300g men innehåller inte bomull så kanske därför det är lite billigare med:

Jag tänkte såhär, ta det som känns bäst… testa er fram. Kanske inte kopieringspapper för det tål inte så mycket vatten haha,

Penslar då… behöver man inte ha så många egentligen och finns fina kit här med.
Jag kör med syntet, tycker det funkar bra nog.

Kanske kan funka bra, finns barnpenslar också.

Personligen kommer jag långt med en rundpensel och en större för att splatta massa vatten.
Har ju fler men menar basis.

Ja nu blev det rätt långt här men du har en del du kan välja mellan.
Men det bästa i slutändan är det man har!

Mitt tips, köp ett kit med några färger i, ett par penslar och ett block papper.
Bara fråga om det är något.

6 gillningar


Typ såhär, byt ut färgkitet om något annat känns mer aktuellt.
Grejen med det skrinet ör att man kan ploppa i fler färger om det så. Det kan du inte göra i plastlådorna.

3 gillningar

Tack så jättemycket! Massvis att kolla igenom med dottern.
Men det får bli imorgon när hon vaknat.

1 gillning

Inga problem! Bara att säga till om det är något mer som sagt.
Jag tycker bara det är kul, har själv nördat ner mig totalt i detta. :relaxed:

Hoppas hon tycker det är kul!
Visar gärna tekniker med om det är så.
Har tänkt filma när jag målar framöver, se om det blir något kul haha.

1 gillning